Festiwal muzyczny w Cieszanowie nadal przyciąga tłumy
W dniach 15-17 sierpnia 2024 roku miał miejsce kolejny, organizowany z dużym rozmachem festiwal muzyczny w podkarpackim Cieszanowie, największy w tej części Polski, sięgający korzeniami aż do Breakout Festiwalu (pamiątkowy plakat z 2008 roku wciąż wisi na ścianie w cieszanowskim Centrum Kultury i Sportu). Do niewielkiego miasteczka ponownie przybyła ogromna rzesza spragnionych wrażeń miłośników widowiskowych koncertów.
Tegoroczna edycja Cieszanów Rock Festiwalu odbyła się pod hasłem „powrotu do korzeni”. Skąd taki pomysł? Przede wszystkim modyfikacji uległa sama nazwa wydarzenia – przez ostatnie 4 lata impreza była organizowana pod hasłem „CieszFanów Festiwal”. Tym razem organizatorzy postanowili powrócić do poprzedniej nazwy i to nieprzypadkowo –chodzi mianowicie o dobór zespołów. W porównaniu z ubiegłoroczną edycją festiwalu postanowiono na zdecydowanie mocniejsze brzmienia. Niewątpliwie pójście w tym kierunku podyktowali sami uczestnicy festiwalu czego najlepszym przykładem jest zespół, który otwierał koncerty na dużej scenie – świeżo brzmiąca czeska formacja Denoi, jeden z laureatów ubiegłorocznego Przeglądu Kapel, oferująca słuchaczom pulsujące metalowe brzmienia podszyte elektroniką i przejmującym wokalem.
Zmniejszono także liczbę zespołów na dużej scenie: w zeszłym roku było ich 21, a w tym 18 (po 6 każdego dnia festiwalu), jednak dzięki temu poszczególne formacje dostały więcej czasu na zaprezentowanie swojego repertuaru. Nie zabrakło weteranów scenicznych w postaci takich grup, jak podkarpackie KSU, a także Armia, Closterkeller czy Kult – Kazik Staszewski udowodnił, że wciąż jest w znakomitej formie wokalnej. W tym roku – podobnie jak w edycjach przed pandemią koronawirusa – na cieszanowskiej scenie gościły także zespoły zagraniczne: nieszablonowy węgierski Bohemian Betyars czy energetyczna bośniacka Dubioza Kolektiv.
Na podkreślenie zasługuje fakt, że w czasie festiwalu sprawnie działała także scena alternatywna, ujawniająca się przed występami muzyków na dużej scenie. Wystąpiło na niej 12 zespołów, co w połączeniu z głównymi koncertami dało zawrotną liczbę 30 koncertów w przeciągu 3 dni trwania festiwalu. A do tego doszły jeszcze 3 kameralne koncerty nocne (Zorza, Michał Kowalonek, Szumy) zorganizowane w klimatycznym wnętrzu cieszanowskiej Cerkwi św. Jerzego. Warto wspomnieć, że w tym samym miejscu drugiego dnia festiwalu (16 sierpnia 2024 r.) odbył się również wernisaż wystawy fotografii Remigiusza Kwiecińskiego pod tytułem „Portrety w mroku”.
Obok głównego terenu festiwalu zorganizowano strefę City NGO (skrót od angielskiego terminu: non-governmental organization), gdzie w tym roku znajdowała się także wspomniana scena alternatywna. Tutaj już od wczesnych godzin, poprzedzonych intensywną poranną rozgrzewką z Rock’N’Fitness, można było porozmawiać z członkami wielu prężnie działających organizacji pozarządowych i wziąć udział w licznych angażujących dyskusjach i spotkaniach. Podobnie jak w poprzednich latach, szczególnie interesująca była symulacja rozprawy sądowej przeprowadzona przez Stowarzyszenie Sędziów Polskich Iustitia w namiocie „Otwarte Głowy”. Działalność organizacji pozarządowych opiera się głównie na pracy wolontariuszy. Korzyści wynikające z takiej aktywności analizowano w trakcie osobnego, godzinnego panelu dyskusyjnego. Z kolei inne spotkanie, które przyciągnęło sporą liczbę festiwalowiczów poświęcone było problemowi dezinformacji i jej znaczeniu w czasie konfliktu wojennego. W strefie City NGO można było także złożyć podpis pod obywatelskim projektem nowelizacji ustawy o ochronie zwierząt „Stop łańcuchom, pseudohodowlom i bezdomności zwierząt”.
Na osobną uwagę zasługuje seria wartościowych rozmów, jakie odbyły się w „Białym Namiocie” stojącym w pobliżu sceny głównej. To w nim Wiktor Marszałek przeprowadził kilkanaście wnikliwych dyskusji z muzykami występującymi na tegorocznej edycji festiwalu oraz z doświadczonym fotografem Robertem Wilkiem, który od wielu lat robi zdjęcia, m.in. dla „Magazynu Gitarzysta” i „Magazynu Perkusista”. Z kolei rozmowa z członkami zespołu Pull the Wire zaowocowała niekonwencjonalnym mini-koncertem entuzjastycznie przyjętym przez licznie zgromadzoną w namiocie publiczność. Zapis tych spotkań można obejrzeć na stronie internetowej lubaczow.tv oraz w serwisie YouTube.
Organizatorzy tegorocznej edycji festiwalu postanowili nie eksperymentować z doborem zespołów i postawili na sprawdzoną formułę. Sądząc po frekwencji oraz energii, jaka płynęła z cieszanowskiej sceny była to trafna decyzja. Na koniec warto jeszcze odnotować, że organizacja festiwalu w Cieszanowie stała na najwyższym poziomie. Wydawałoby się, że będzie można pogubić się w mnogości wydarzeń, spotkań i koncertów oferowanych w ciągu 3 festiwalowych dni, jednak wszystkie informacje dotyczące miejsca i czasu rozpoczęcia poszczególnych punktów programu były jasno przekazywane w postaci plakatów, banerów i ogłoszeń na terenie festiwalu, a także w mediach społecznościowych. Chapeau bas dla Gminy Cieszanów oraz Centrum Kultury i Sportu w Cieszanowie!
Grzegorz W. Wróblewski
PS Przypominamy także, że w „Akcencie” (nr 1 z 2022 r.) ukazał się obszerny tekst poświęcony festiwalowi w Cieszanowie pt. „Wielowymiarowy festiwal w Cieszanowie”. Z wersją internetową publikacji (bez zdjęć, które towarzyszą wersji drukowanej) można zapoznać się tutaj: http://akcentpismo.pl/grzegorz-wladyslaw-wroblewski-wielowymiarowy-festiwal-w-cieszanowie/
Pozostałe zdjęcia: