Iwona Hofman. Szczebrzeszyn: przeżywanie literatury. I siebie…

Spis treści numeru 4/2015

Szczebrzeszyn: przeżywanie literatury. I siebie…

 

W tych i wielu innych spotkaniach uczestniczyła liczna publiczność, wiernie towarzysząca ulubionym autorom, występującym kilkakrotnie w różnych rolach. I tak, żeby uniknąć wrażenia katalogowania i schematycznej sprawozdawczości, powiem tylko, że Urszula Kozioł i Anna Janko czytały swoje wiersze, ale i wchodziły w polemikę z innymi pisarzami, np. Urszula Kozioł z Wiesławem Myśliwskim w kwestii kiczowatości librett operowych i przekładania obrazów z poematów Pan Tadeusz i Eugeniusz Oniegin na muzyczne tworzywo spektaklu operowego. I opowiadały o ich pojmowaniu literatury. Wiersze Urszuli Kozioł czytała Maja Komorowska, zachwycona frazami Nie mijaj ranku. Bogusław Wróblewski po rozmowie o Traktacie o łuskaniu fasoli Wiesława Myśliwskiego nawiązał do wiersza Urszuli Kozioł Łuskanie grochu. Tak zazębiały się wątki, ukazywały wzajemne relacje, ujawniały – dotąd prywatne – opinie, konstytuowała nić przewodnia festiwalu.

(…)

Wybór miejsca wydawał się oczywisty – miasteczko leży w sercu Roztocza, nazywanego „Krainą poetów” lub polską Toskanią. Jego nazwę znamy wszyscy z wiersza Jana Brzechwy, który – jak twierdzi Tomasz Brzozowski – zyskał status nieformalnego patrona festiwalu. Rzeczywiście, w programie znalazła się m.in. literacka wycieczka „Spacer z Brzechwą”, filmy, warsztaty dramaturgiczno-teatralne „Gra w Brzechwę”, ogłoszenie nominacji do Nagrody im. Jana Brzechwy za najlepszą książkę dla dzieci i młodzieży.

W zaproszeniu na festiwal organizatorzy napisali: To oferta dla osób zmęczonych wielkomiejskim blichtrem i natłokiem wielkoformatowych komercyjnych imprez, spragnionych spokoju i wrażeń artystycznych oraz spotkań z inspirującymi osobowościami świata kultury. Zapowiedź tę festiwal spełnił z naddatkiem. W ciągu literacko-teatralno-muzycznego tygodnia w Szczebrzeszynie odbyło się kilkadziesiąt spotkań, z których każde stanowić mogło autonomiczne, ważne wydarzenie, elektryzujące czytelników i widzów. Swoje wieczory autorskie mieli (wymieniam w kolejności podanej w programie) Marek Bieńczyk, Ziemowit Szczerek, Adam Zamoyski, Józef Wilkoń, Jerzy Bralczyk, Mariusz Urbanek, Jerzy Sosnowski, Mariusz Czubaj, Andrzej Kotański, Dominika Słowik, Grażyna Plebanek, Jakub Żulczyk, Anna Janko, Maja Komorowska, Urszula Kozioł, Wiesław Myśliwski, Katarzyna Bonda, Eustachy Rylski, Marek Kochan, Ryszard Krynicki, Abel Murcia Soriano, Francesco Groggia.

Ponadto odbyły się spektakle teatralne: Małe zbrodnie małżeńskie według Erica-Emmanuela Schmitta w reżyserii Marka Pasiecznego, Saksofon na podstawie powieści Wiesława Myśliwskiego Traktat o łuskaniu fasoli w reżyserii Mariusza Bonaszewskiego, Lekcja Eugène Jonesco w reżyserii Katarzyny Michałkiewicz, Wdowy/Na pełnym morzu Sławomira Mrożka w reżyserii Beniamina Bukowskiego, Samospalenie w reżyserii Krzysztofa Szekalskiego, Ostatnia miłość na podstawie opowiadania Isaaca Bashevisa Singera w reżyserii Adolfa Szapiro, Miłość na podstawie wierszy księdza Jana Twardowskiego.

(…)

Całość w papierowym wydaniu „Akcentu”.

Wpłać dowolną kwotę na działalność statutową.
"Akcent" jest czasopismem niezależnym. Wschodnia Fundacja Kultury -
współwydawca "Akcentu" utrzymuje się z ograniczonych dotacji
na projekty oraz dobrowolnych wpłat.
Więcej informacji w zakładce WFK Akcent.