Przejdź do treści
Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Piotr Biłos

Piotr Biłos
Piotr Biłos, fot. Jarosław Wach

Piotr Biłos – ur. 1977 w Katowicach, dzieciństwo spędził między Algierią, Marokiem i Polską, później we Francji. Profesor dr hab., kieruje polonistyką na paryskim Institut National des Langues et Civilisations Orientales (Inalco), gdzie wykłada historię literatury polskiej oraz teorię literatury. Autor książek: Exil et modernité: vers une littérature conçue à l’échelle du monde (Classiques Garnier, Paryż 2012; Wygnanie i nowoczesność, ku literaturze w skali świata), Les jeux du „je”, construction et déconstruction du récit romanesque chez Wiesław Myśliwski (Classiques Garnier, Paryż 2016; Gry z „ja”, konstrukcja i dekonstrukcja powieści u Wiesława Myśliwskiego), Powieściowe światy Wiesława Myśliwskiego (Znak, Kraków 2017), La Pologne, Précis d’histoire. Fantaisie‐Impromptu, Le prix de la République (Editions Spotkania, Warszawa 2018), Literatura a rzeczywistość: kilka uwag o powieści i o doświadczeniu z nią związanym (Wydawnictwo Prymat, Białystok 2023). Autor licznych artykułów o literaturze – o Szymborskiej, Kuśniewiczu, Conradzie, Miłoszu, Wacie, Herlingu, Sienkiewiczu, Boyu, Herbercie i Kawafisie, Jacku Milewskim, Krzysztoniu, Schulzu, Irzykowskim, Tulli, Twardochu i Dehnelu, Reymoncie, poezji powstańczej, translatologii, historii oraz koncepcji komparatystyki w Polsce itd. (wiele z nich po francusku), organizator sesji naukowych, m.in. Awangardy literackie i artystyczne jako europejski wynalazek (Paryż 2017) czy o Gabrieli Zapolskiej: L’univers de Gabriela Zapolska, les transferts culturels et la question féminine au tournant des XIXe et XXe siècles entre Cracovie–Lwów (dziś Lviv)–Varsovie, Paris, la Bretagne et Vienne (2022) – tę ostatnią z Anną Janicką i Katedrą Filologiczną Badań Interdyscyplinarnych Uniwersytetu w Białymstoku. Stale współpracuje z „Akcentem” – o antologii Pogranicze kultur i narodów. Polska, Europa, Ameryka napisał esej Pogranicze, humanizm a polska racja stanu. Związkom między kulturą a geopolityką poświęcił tekst Już nie tylko istnieć, ale zaistnieć. Polska w Europie – kultura i geopolityka.


Wpłać dowolną kwotę na działalność statutową.
"Akcent" jest czasopismem niezależnym. Wschodnia Fundacja Kultury -
współwydawca "Akcentu" utrzymuje się z ograniczonych dotacji
na projekty oraz dobrowolnych wpłat.
Więcej informacji w zakładce WFK Akcent.