Przejdź do treści
Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Spis treści numeru 1/2008

Akcent numer 1 (111) 2008

Akcent numer 1 (111) 2008

Bohdan Zadura: wiersze
Jacek Łukasiewicz: Trzykrotne oczy krótkowidza
Tadeusz Chabrowski: wiersze
Kinga Janowska: Realizm magiczny jako odpowiedź na potrzebę obcowania z mitem
Tomasz Ważny: wiersze
Adam Binduga: Małagłówka
Bogdan Nowicki: wiersze
Jan Wolski: „Wsłuchaj się w głos, który jest w Tobie”. Filozoficzna poezja Ryszarda Kapuścińskiego
Waldemar Jocher: wiersze
Ilona Flutsztejn-Gruda: Zdrada
Grzegorz Tomicki: wiersze
Paweł Gembal: Sonet wiecznie żywy. O liryce Sławomira Rudnickiego i nie tylko
Ali Podrimja: wiersze

PRZEKROJE

Europa, historia, narracje…
Tadeusz Szkołut: Europa Wschodnia i Europa Zachodnia jako konstrukty ideologiczne [Norman Davies: „Europa między Wschodem a Zachodem”];
Łukasz Janicki: O wieszaniu na wiele sposobów [Jarosław Marek Rymkiewicz: „Wieszanie”];
Anna Ziębińska-Witek: Umysł w sytuacji granicznej [Jean Améry: „Poza winą i karą. Próby przełamania podjęte przez złamanego”];
Jacek Skawiński: Niestereotypowo o stereotypach [Jerzy Bartmiński: „Stereotypy mieszkają w języku”];
Łukasz Janicki: Europejskie dylematy [Wacław Sadkowski: „W drzwiach do Europy”];
Beata Przymuszała: Herbert – zderzenia lekturowe [o wybranych książkach Herbertowskiej serii wydawnictwa Gaudium „Biblioteka Pana Cogito”]

Poeci, poeci…
Andrzej Goworski: Polowanie na Bonowicza [Wojciech Bonowicz: „Pełne morze”, „Hurtownia ran i Wiersze ludowe”];
Marcin Orliński: Wywoływanie świata [Jacek Dehnel: „Brzytwa okamgnienia”];
Waldemar Michalski: Globalna wolność czy zniewolenie? Słowo o poezji Bolesława Taborskiego [Bolesław Taborski: „Plan B. Wiersze 2004-2006”, „Mój przyjaciel Szekspir”];
Paweł Gembal: Jest taki rodzaj twórczości poetyckiej, są takie literackie biografie [Konrad Sutarski: „Na podwójnej ziemi”; „Jak blisko. Antologia poezji węgierskiej spoza granic Republiki Węgierskiej”];
Mariusz Solecki: Rozbrajanie przeszłości [Piotr Roguski: „Co mnie obchodzą Niemcy? Was gehen mich die Deutschen an? Wiersze/Gedichte”];
Ewa Dunaj: Lepiej mieć Boga niż być Bogiem [Krzysztof Karasek: „Gry weneckie”];
Bogusław Biela: Żal byłoby opuścić ten świat. O wierszach Romana Chojnackiego [Roman Chojnacki: „Lekcje przyrody”]

PLASTYKA
Lechosław Lameński: Paryż, Paryż i jeszcze raz Paryż…

BARDOWIE
Basia Stępniak-Wilk: wiersze

TEATR
Grzegorz Kondrasiuk: Żar. O „Idiocie” Babickiego w Teatrze im. Osterwy
Jarosław Wach: IV Międzynarodowy Festiwal Teatralny Betlejem Lubelskie

HISTORIA
Konrad Sutarski: Muzeum węgierskiej Polonii

BEZ TYTUŁU
Leszek Mądzik: Twarz

NOTY
Andrzej Jaroszyński: Polska w Norwegii
Jan Lewandowski: O Polsce i Polakach w szerokim świecie i nie tylko…
Małgorzata Potent: Rozbite lustra świadomości
Anna Truskolaska: Wilia, Prypeć, Dniestr… O książce Janusza Michalskiego
Olga Białek-Szwed: Kultura pogranicza narodów – tradycje, nadzieje, zagrożenia

Noty o autorach

Wpłać dowolną kwotę na działalność statutową.
"Akcent" jest czasopismem niezależnym. Wschodnia Fundacja Kultury -
współwydawca "Akcentu" utrzymuje się z ograniczonych dotacji
na projekty oraz dobrowolnych wpłat.
Więcej informacji w zakładce WFK Akcent.