Przejdź do treści
Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Spis treści numeru 1/2012

Akcent numer 1 (127) 2012

Akcent numer 1 (127) 2012

Kyle Gann: Cisza nie istnieje: 4’33’’ Johna Cage’a. Pierwsze wysłuchanie
Tadeusz Chabrowski: wiersze
Judyta Bednarczyk: Pochówek Hester Sparks­
Patrycja Prochot-Sojka: wiersze
Bogdan Nowicki: Poezja i natura – inkluzja, czyli „Moja przedmowa do ciszy” Tomasa Tranströmera
Kazimierz Brakoniecki: Święto Epifanii
Miłosz Waligórski: Teraźniejszy dokonany; Deszcz
Jakub Nowakowski: wiersze
Anna Spólna: „Zaczynam od początku, zaczynam jeszcze raz, zaczynam od końca”. Ponawianie jako poszukiwanie tożsamości w późnej twórczości Tadeusza Różewicza
Grzegorz Filip: Małosolne
Wojciech Dunin-Kozicki: wiersze
Karolina Ewa Wieliczko: Ludzie bez właściwości. Przygody z tożsamością w powieściach Olgi Tokarczuk
Michał Mazur: The Metting Place
Balázs Szálinger: wiersze

CAGE
John Cage: Jak podawać, kopać, upadać i biegać
Jerzy Kutnik: Niezdeterminowanie

MUZYKA
Margaret Leng Tan: Refleksje na temat „Water Music”
Margaret Leng Tan: Ostatnie pytania Johna Cage’a

PRZEKROJE
Nie tylko analitycznie…
Donat Niewiadomski: „Nowy Kolberg” – Lubelskie [„Lubelskie”. Pod red. Jerzego Bartmińskiego. Cz. I: „Pieśni i obrzędy doroczne”; cz. II: „Pieśni i obrzędy rodzinne. Chrzciny, wesele, pogrzeb”; cz. III: „Pieśni i teksty sytuacyjne”; cz. IV: „Pieśni powszechne”; cz. V: „Pieśni stanowe i zawodowe”; cz. VI: „Muzyka instrumentalna. Instrumentarium – wykonawcy – repertuar”];
Ryszard Koziołek: Skolonizowani, na lewo! Kolonizatorzy, na prawo! [„Studia postkolonialne nad kulturą i cywilizacją polską”. Red. K. Stępnik, D. Trześniowski];
Marek Danielkiewicz: Literackie pasje lubelskich ziemian [Andrzej Przegaliński „Społeczna działalność ziemiaństwa lubelskiego w latach 1864-1914”; „Wokół dworu i parku. Studia z duchowej i materialnej kultury ziemiaństwa lubelskiego po powstaniu styczniowym”];
Paweł Mackiewicz: Gra na aktywach wyższego ryzyka [Aleksander Wójtowicz „Cogito i »sejsmograf podświadomości«. Proza Pierwszej Awangardy”];
Przemysław Kaliszuk: Repatriacje kanadyjskich poetów [Janusz Pasterski „Inne wyzwania. Poezja Bogdana Czaykowskiego i Andrzeja Buszy w perspektywie dwukulturowości”];
Anna Maria Goławska: Dom opowieści [Małgorzata Szejnert „Dom żółwia. Zanzibar”]

Prozaicy, prozaicy…
Małgorzata Szlachetka: Kryminał bez właściwości [Michał Witkowski „Drwal”];
Jarosław Cymerman: „Ja ze wsi jestem…” [Rafał Ziemkiewicz „Zgred”];
Magdalena Górecka: Magia kina, koszmar historii [Zbigniew Wojnarowski „Miraż”];
Emilia Ryczkowska: Odyseja wygnańca [Mariusz Ziomecki „Mr. Pebble i Gruda”]

DWUGŁOSY
Urszula M. Benka i Marcin Klimowicz o Saturnie Jacka Dehnela

PLASTYKA
Syzyf tańczący. O grafikach Anity Graboś

PRYZMATY
Bogusław Wróblewski: Hanna Krall – bielszy odcień bieli
Studenci o Białej Marii
Edyta Ignatiuk: „Przecież wszystko się łączy…”
Anna Harasymiuk: Trzy Marie

BEZ TYTUŁU
Leszek Mądzik: Rocznica

TEATR
Wiesława Turżańska: Tropami Zelwera: z Lublina w świat

NAMIĘTNOŚCI
Marek Danielkiewicz: Dobry Theo, czyli pamiętajcie o twórcy felietonu krytycznego

NOTY
Elżbieta Gnyp: Maria Urban-Mieszkowska. Jej Kasie, Karolinki, Marysie i Julki…
Konrad Sutarski: Jakkolwiek z dala, zawsze jestem z tobą (Literatura Polonii węgierskiej)
Nina Stołecka: Kolaż z autorem w tle

Noty o autorach

Wpłać dowolną kwotę na działalność statutową.
"Akcent" jest czasopismem niezależnym. Wschodnia Fundacja Kultury -
współwydawca "Akcentu" utrzymuje się z ograniczonych dotacji
na projekty oraz dobrowolnych wpłat.
Więcej informacji w zakładce WFK Akcent.