Przejdź do treści
Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Spis treści numeru 4/2020

Roman Chojnacki: wiersze

Akcent nr 4/2020, okładka

Jan Lewandowski: „Od powietrza, głodu, ognia i wojny…”. Zbiorowe nieszczęścia w dziejach Europy, Polski i Lublina

Anna Piliszewska: wiersze

Olga Pokrowska: Cisza

Bożena Brzozowska: wiersze

Jerzy Bartmiński: O oswajaniu obcości. Polski obraz świata w zapożyczeniach językowych

Ron Padgett: wiersze

Roman Małynowski: Kairski ekspres

Wojciech Brzoska: wiersze

Jadwiga Mizińska: Wybrzuszona wyobraźnia albo kosmiczna zupa. Poezja Danuty Agnieszki Kurczewicz

Petr Halmay: wiersze

Paweł Kozioł: Dorzuć do mojej prowizji lwa i taczki

Janusz Kukliński: wiersze

O Januszu Kuklińskim – Edward Kukliński, Jurek Tabor, Jan Kondrak

PRZEKROJE

Poeci, poeci…

Karol Maliszewski: „Rzetelne podstawy dla kolejnej teodycei” [Janusz Szuber „Przyjęcie postawy. Wybór wierszy z lat 2003-2019”];

Bartosz Suwiński: W wysokich napięciach [Bogusław Kierc „Osa”];

Waldemar Michalski: Poetyckie stacje Jana Henryka Cichosza [Jan Henryk Cichosz „Stacje”];

Stefan Jurkowski: W metafizycznym bezkresie [Urszula M. Benka „Pasja Jezusa z Nazaretu”];

Bożena Szałasta-Rogowska: „Mozaika czasu” [Anna Frajlich „W pośpiechu rzeka płynie”]

Nie tylko analitycznie…

Wiesława Turżańska: Tropem Jubilata [„Apetyt na literaturę”. Pod red. D. Kozickiej, Ł. Tischnera i M. Urbanowskiego];

Aleksander Wójtowicz: Języki roślin [Urszula Zajączkowska „Patyki, badyle”];

Tomasz Dostatni: Praga – dowód na istnienie Boga [Mariusz Szczygieł „Osobisty przewodnik po Pradze”];

Iwona Hofman: Portret wielokrotny (i migotliwy) [Anna Arno „Kot. Opowieść o Konstantym A. Jeleńskim”]

PLASTYKA

Lechosław Lameński: In memoriam. Marian Makarski – artysta malarz

Alina Kochańczyk: „Moja sztuka jest mną samym”. Wspomnienie o Marianie Makarskim

TEATR

Magdalena Jankowska: Krajobraz z krukiem. 50 lat Sceny Plastycznej KUL

JUBILACI

István Kovács: wiersze

Teresa Worowska: Wierny, wiarygodny, wytrwały

Csaba G. Kiss: Pista Kovács 75

Bohdan Zadura – debiut poetycki (1962)

Bogusław Wróblewski: Między formą a formułą – Bohdan Zadura

WIDZIANE Z FLORENCJI

Jan Władysław Woś: Polski kolekcjoner znad Tamizy Józef Jarzębowski, marianin

NAMIĘTNOŚCI

Marek Danielkiewicz: Pochwała kolei transsyberyjskiej

BEZ TYTUŁU

Leszek Mądzik: Tkacz

NOTY

Adam Broż: Kawalerowie maltańscy w polskiej perspektywie

Józef Franciszek Fert: Norwidowy dar Podlasia dla Wrocławia

Noty o autorach

Contents and Summaries

Wpłać dowolną kwotę na działalność statutową.
"Akcent" jest czasopismem niezależnym. Wschodnia Fundacja Kultury -
współwydawca "Akcentu" utrzymuje się z ograniczonych dotacji
na projekty oraz dobrowolnych wpłat.
Więcej informacji w zakładce WFK Akcent.