Przejdź do treści
Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Spis treści numeru 2/2021

E-wydanie „Akcentu” można kupić w:

e-kiosk.pl

nexto.pl


Akcent nr 2/2021
Akcent nr 2/2021

Tadeusz Żukowski: wiersze

Jacek Giszczak: Marcel Proust przeczytany od nowa

Marcel Proust: Strona Guermantów (fragment)

Maciej Cisło: wiersze

Jakub Nowak: Epitafium dla sprawczości. Świat pasożytniczej inwigilacji według Shoshany Zuboff

Zbigniew Jerzyna: wiersze

Marcin Jerzyna: „Na krańcach zwątpienia zawsze pali sięświatło”.
Wspomnienie o Ojcu

Marcin Jerzyna: wiersze

Roman Chojnacki: Gołąb cukrowy

Stefan Rusin: wiersze

Łukasz Marcińczak: Po dwóch stronach tej samej ślepoty. Starszy brat Remarque’a

Zbigniew Chojnowski: wiersze

Edward Zyman: Czy Polonii świta normalności jutrzenka?

Henryk J. Kozak: wiersze

Tomasz Kłusek: Pęknięty świat Henryka Pająka

Stanisław Kieroński: wiersze

PRZEKROJE

Nie tylko analitycznie…

Jan Lewandowski: „Czerwony” Habsburg [Timothy Snyder „Czerwony Książę. Niezwykłe losy Wilhelma von Habsburga”];

Wiesława Turżańska: „Wisełko, jesteś taka wieloraka” [Joanna Gromek-Illg „Szymborska. Znaki szczególne. Biografia wewnętrzna”];

Adam Talarowski: Średniowieczny epos jako świadectwo pamięci historycznej [Wojciech Michalski „Robert Bruce i jego kompania w eposie pióra Johna Barboura The Bruce około 1376 roku”];

Józef Franciszek Fert: Romantyzm w zwierciadle konserwatyzmu [Tomasz Kłusek „Dwie koncepcje konserwatyzmu romantycznego: Krasiński i Rzewuski”]

Poeci, poeci…

Bartosz Suwiński: Bohdan Zadura – piętra znaczeń [Bohdan Zadura „Sekcja zabójstw”];

Ewa Kołodziejczyk: „Wytrzymajcie jeszcze każdy dzień” [Krzysztof Siwczyk „Osobnikt”];

Stefan Jurkowski: Kronikarz ciasnego ogrodu [Alfred Marek Wierzbicki „Stąd i stamtąd”];

Jan Belcik: Sprawy i położenia metafizyczne Wojciecha Kassa [Wojciech Kass „Metaf. 20 wierszy o położeniu”];

Arkadiusz Bagłajewski: Petőfi – nasz wspólny? [Sándor Petőfi „Lutnia i miecz. Wybór poezji”]

PLASTYKA

Lechosław Lameński: Kolekcja grafiki Ireny Hochman i Tadeusza Mysłowskiego w Muzeum Narodowym w Lublinie

Anna Hałata: Wokół wystawy „Korespondencje. Artysta wobec kolekcji”

BARDOWIE

Jarosław Sawic: „Panie zielonooki…”. Literacka biografia Bułata Okudżawy

NA WERNISAŻU

Lechosław Lameński: Stanisław Baj i inni na tle Galerii Sztuki Wirydarz Piotra Zielińskiego

NAMIĘTNOŚCI

Marek Danielkiewicz: Męskie granie i pisanie

BEZ TYTUŁU

Leszek Mądzik: Oczy

NOTY

Jacek Dobrowolski: Łyk wód północy. Szkic o wierszach Alicji Rosé

Aneta Wysocka: Świadectwo chłopa-żołnierza. Polska lat 1907-1918 w zwierciadle „Zapisków domowych” Karola Omyły

Joanna Tabor: Polsko-litewskie vis-à-vis (czułe zwierciadło Birutė Jonuškaitė)

Noty o autorach

Contents and Summaries

Wpłać dowolną kwotę na działalność statutową.
"Akcent" jest czasopismem niezależnym. Wschodnia Fundacja Kultury -
współwydawca "Akcentu" utrzymuje się z ograniczonych dotacji
na projekty oraz dobrowolnych wpłat.
Więcej informacji w zakładce WFK Akcent.