Skip to content
Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Magdalena Jankowska

Magda JankowskaMagdalena Jankowska – ur. 1953 w Puławach. Poetka z prozatorskimi epizodami, krytyczka teatralna. Poetycko debiutowała w „Radarze” (dziewięcioma utworami na rozkładówce) w 1986 r., a potem publikowała wiersze w „Akcencie”, „Akancie”, „Czasie Kultury”, „Dynamis”, „Frazie”, „Kamenie”, „Kresach”, „Magyar Napló” (Budapeszt), „Nowym Medyku”, „Okolicach”, „Opcjach”, „Pograniczach”, „Pracowni”, „Res Publice”, „Toposie”, „Tyglu Kultury”, „Zwierciadle”. Autorka tomów poezji: I co dalej? (1990), Kula i skrzydło (1992), Zbiór otwarty (1994), Tak się składa (1998), Już (2002), Salon mebli kuchennych (2006), Skrzyżowanie (2011), Dobierany (2014), książki prozatorskiej Billing (2001), zbioru opowiadań i miniatur Gabion (2015), zbioru recenzji (wcześniej publikowanych w prasie) Tak, widziałam to. Tak to widziałam (2016) oraz książki Teatralną serpentyną. Zapiski z Lublina (2018). Stała współpracowniczka „Akcentu” oraz portalu teatralny.pl. Recenzje publikowała również w „Kamenie”, „Kresach”, „Na przykład”, „Scenie”, „Sycynie”, „Relacjach”, „Tygodniku Współczesnym”, „Życiu Warszawy”. Ostatnio w „Akcencie” specjalizuje się m.in. w omówieniach dramaturgii radiowej. W 2020 r. otrzymała Medal Pamiątkowy Województwa Lubelskiego. Kobieta doświadczona matrymonialnie i rodzicielsko. Rozmiłowana w ogrodnictwie. Prowadzi blog zatytułowany „na stronie” (www.magdalenajankowska.wordpress.com), w którym komentuje wydarzenia kulturalne, opisuje sylwetki znajomych (bez podawania personaliów) i odsłania absurdy współczesnego świata.


Teatralną serpentyną
„Teatralną serpentyną” Magdalena Jankowska

Od autorki:

Pozycję Lublina na teatralnej mapie kraju w dużej mierze ukształtowały odbywające się tu festiwale. Szczególne w tym względzie znaczenie mają Konfrontacje Teatralne – impreza o najdłuższej historii i prezentująca teatry niemal z całego świata. Także rozwiązany w 2013 roku Festiwal Teatrów Europy Środkowej „Sąsiedzi” obiecywał stać się ich ważnym kontrapunktem. 

Byłam świadkiem rodzenia się tych inicjatyw, poszukiwania formuły dla kolejnych edycji i nanoszenia ponownych korekt na ich kształt. Swoje wrażenia ujmowałam w formę sprawozdań publikowanych w kilku pismach. Starałam się w nich zaopiniować nie tylko wartość przedstawień, ale także uchwycić atmosferę imprezy i odnieść się do rozwiązań organizacyjnych. Zawsze też uwzględniałam lokalną perspektywę, która kazała mi się odwoływać do wydarzeń z minionych festiwali, jakbym rozmawiała z lubelską publicznością.  Mam nadzieję, że to historyczne świadectwo może wzbudzić czyjeś zainteresowanie.

Wpłać dowolną kwotę na działalność statutową.
"Akcent" jest czasopismem niezależnym. Wschodnia Fundacja Kultury -
współwydawca "Akcentu" utrzymuje się z ograniczonych dotacji
na projekty oraz dobrowolnych wpłat.
Więcej informacji w zakładce WFK Akcent.