Przejdź do treści
Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Spis treści numeru 1/2025

E-wydanie „Akcentu” można kupić w:

e-kiosk.pl
nexto.pl


Akcent nr 1/2025

Spis treści

Milan Kundera: Fortepian Chopina

Grzegorz Bazylak: wiersze

Bogusław Bakuła: Utopia w świecie antyutopijnym. Demokratyczna opozycja o przyszłości Europy Środkowej oraz Wschodniej w latach 1968-1991

Ewa Elżbieta Nowakowska: wiersze

Ladislav Dvořák: Jak stada martwych ptaków

Marlena Citak: wiersze

Lu Xun: Na progu nowej epoki (eseje chińskie po stu latach)

Adrian Skoczyński: Chiny przełomu XIX i XX wieku oraz sylwetka Lu Xuna

Katarzyna Jaszczak: wiersze

Karel Pecka: Pogrzeb ministra

Magdalena Łubkowska: wiersze

Josef Formánek: Uśmiechy smutnych facetów (zapiski z leczenia)

Tadeáš Biron: wiersze

Bohdan Zadura: Dominik Opolski, Domini Canis

PRZEKROJE

Nie tylko analitycznie…

Wiesława Turżańska: Dlaczego właśnie Galicja? [Norman Davies „Galicja”];

Ewa Dunaj: Jak można (jeśli można) pokonać czas i przestrzeń między ludźmi? [Wojciech Ligęza „Drugi nurt. O poetach polskiej dwudziestowiecznej emigracji”];

Tomasz Dostatni: O drogach wiary w nowym świecie [Tomáš Halík „Listy do papieża. Zachęta do szukania nowych dróg”];

Wiesława Turżańska: Niezwykłe eksploracje Jana Gondowicza [Jan Gondowicz „Flirt z Paralipomeną. Mitologie”];

Teresa Dras: Śledztwo w sprawie Józefa Czechowicza [Tomasz Pietrasiewicz „Józef Czechowicz. Śladami poety. Lublin”]

ADRESY DIASPORY

Waldemar Kontewicz: Kacper w Kanadzie (czyli odrobina sztuki pedagogicznej)

PLASTYKA

Lechosław Lameński: Rehumanizacja przestrzeni. Czesław Podleśny i Mleczny Piotr

František Kowolowski: Neomaster

ROZMOWY

Czeski i polski bieg do nieskończoności. O historii, życiu niepokornym i ostrawskiej scenie artystycznej z Tomášem Koudelą rozmawiają Sławomir Toman i Robert Kuśmirowski

NA WERNISAŻU

Grzegorz Józefczuk: O Galerii Sztuki Wirydarz na 25-lecie

TEATR

Magdalena Jankowska: Dwie Marie – w jubileuszowej odsłonie

ODKRYTE PO LATACH

Nikola Oščádal: Czeska poetka Anna Kvapilová i ślad jej poezji w Lublinie

MUZYKA

Andrzej Gładysz: Muzyczne spotkanie „Lecha i Czecha”

KONSUL HONOROWY POLECA

Bogdan Łukasik: Kultura czeska fascynuje

KARTKI Z WYSPY

Grażyna Lutosławska: Dinozaur

NOTES KANADYJSKI

Marek Kusiba: Pisarze kośćca (4). Miejsca dotknięte i miejsca wybrane

BEZ TYTUŁU

Leszek Mądzik: Dom Praczki

NAMIĘTNOŚCI

Marek Danielkiewicz: Droga do Michowa

FILMOWE DEGUSTACJE

Jacek Dąbała: Konflikt to chaos

Noty o autorach

Contents and Summaries


Projekt realizowany dzięki wsparciu Miasta Lublin
Zadanie jest współfinansowane przez Województwo Lubelskie

Wpłać dowolną kwotę na działalność statutową.
"Akcent" jest czasopismem niezależnym. Wschodnia Fundacja Kultury -
współwydawca "Akcentu" utrzymuje się z ograniczonych dotacji
na projekty oraz dobrowolnych wpłat.
Więcej informacji w zakładce WFK Akcent.