Przejdź do treści
Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Spis treści numeru 1/2020

Spis treści

Akcent, numer 1/2020
Anna Maria Goławska: wiersze
Jakow Glatsztejn: Gdy Jasz przyjechał
Monika Adamczyk-Garbowska: Gdzieś w Polsce…, czyli w Nałęczowie
Jakow Glatsztejn: Żydowska historyczka z Lublina
Adam Kopciowski: Bela Mandelsberg-Szyldkraut – zapomniana badaczka żydowskiego Lublina
Maciej Bieszczad: wiersze
Maria Krzywda: Osiem dni Marii
Przemysław Szczygieł: wiersze
Tomasz Kłusek: Wszyscy jesteśmy emigrantami…
Ryszard Kołodziej: wiersze
Joanna Clark: Droga wolna
Uta Przyboś: wiersze
Karol Maliszewski: Widok ze szpitalnego okna
Mateusz Chról: wiersze
James Hatton: Nowa ziemia

PRZEKROJE
Nie tylko analitycznie…
Stefan Jurkowski: Cud bez cudu [„Innego cudu nie będzie. Rozmowy o wierze i niewierze”. Z Wacławem Oszajcą SJ rozmawia Damian Jankowski];
Aleksandra Niewiara: Wolna Europa – powiązanie sensów [Leksykon aksjologiczny Słowian i ich sąsiadów. Pod redakcją Jerzego Bartmińskiego. T. 2, Europa. Red. Wojciech Chlebda; Leksykon aksjologiczny Słowian i ich sąsiadów. Pod redakcją Jerzego Bartmińskiego. T. 4, Wolność. Red. Maciej Abramowicz, Jerzy Bartmiński];
Wiesława Turżańska: Wyjątkowa dekada. Od Port Huron do Kent State [Jerzy Jarniewicz „Bunt wizjonerów”];
Andrzej Majewski: Watykan prywatnie [Magdalena Wolińska-Riedi „Kobieta w Watykanie”]

Poeci, poeci…
Iwona Hofman: Antologia Czapskiego [„Polskie wiersze wojenne”. Ułożył Józef Czapski. Podali do druku Igor Biełow i Piotr Mitzner];
Bartosz Suwiński: Wiersze przyjdą za nami [Krzysztof Lisowski „Zaginiona we śnie”];
Stefan Jurkowski: Człowiek przelotny [Elżbieta Cichla-Czarniawska „zanurzeni w mroku”];
Zbigniew Chojnowski: Rozczarodziejka [Małgorzata Skałbania „Che barbaro momento”];
Iwona Gralewicz-Wolny: „Litera po literze” [Jadwiga Graboś „Lekcje rozróżniania”]

DWUGŁOSY
Andrzej Jaroszyński i Łukasz Marcińczak o leksykonie Sylwetki Żydów lubelskich

PLASTYKA
Iryna Syzonenko: Malarz i czas. Krótka opowieść o Stanisławie Żukowskim, zapomnianym polskim pejzażyście

NA WERNISAŻU
Eliza Leszczyńksa-Pieniak: Archeologia pamięci

LUBLIN W OGNIU
Jadwiga Mizińska: Miejsca serdeczne

WIDZIANE Z FLORENCJI
Jan Władysław Woś: Natalia Gonczarowa, gwiazda rosyjskiej awangardy artystycznej

NAMIĘTNOŚCI
Marek Danielkiewicz: Festiwale piosenki, czyli mój kochany PRL

BEZ TYTUŁU
Leszek Mądzik: Lęk

NOTY
Adam A. Szafrański: Włoski socjolog w polskiej optyce

Noty o autorach
Contents and Summaries

Wpłać dowolną kwotę na działalność statutową.
"Akcent" jest czasopismem niezależnym. Wschodnia Fundacja Kultury -
współwydawca "Akcentu" utrzymuje się z ograniczonych dotacji
na projekty oraz dobrowolnych wpłat.
Więcej informacji w zakładce WFK Akcent.