Skip to content
Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Lechosław Lameński. Artysta uniwersalny czy sakralny?

Spis treści numeru 2/2018

Artysta uniwersalny czy sakralny?

Uwagi o twórczości plastycznej Marka Piątkowskiego

Bez wątpienia zainteresowani współczesnymi witrażami, rzeźbami, malarstwem ściennym i sztalugowym, ceramiką, grafiką i sztuką użytkową – wszystkim tym, co tak potrzebne do wystroju i urządzenia wnętrz oraz dekoracji elewacji nowo powstających budynków użyteczności publicznej, domów mieszkalnych czy apartamentów, zwłaszcza jednak licznych kościołów, kaplic i nagrobków na cmentarzach, zarówno w Lublinie, jak i na terenie całego województwa – znają bogato ilustrowaną stronę internetową Marka Piątkowskiego www.art-studio.lublin.pl. O tym niezwykłym artyście można śmiało powiedzieć, że jest twórcą prawdziwie renesansowym, którego interesuje w sztukach pięknych niemalże wszystko. Dzięki wszechstronnemu przygotowaniu warsztatowemu, talentowi i wiedzy potrafi wypowiadać się w bardzo wielu dziedzinach, począwszy od skromnych, ale wyrazistych rysunków piórkiem, poprzez wysmakowane grafiki warsztatowe, obrazy olejne i akwarelowe, trudne i złożone technicznie witraże oraz rzeźby, meble i zwykłe naczynia (np. kubki do picia), a skończywszy na skomplikowanych realizacjach o charakterze architektonicznym.

(…)

Artysta ów z godną pozazdroszczenia konsekwencją dba nie tylko o poziom estetyczny swoich realizacji sakralnych, ale wprowadza do nich również z powodzeniem nowe materiały i techniki wykonania. Gwarancja wysokiej jakości, silna osobowość twórcy oraz jego niekwestionowana pozycja na rynku sztuki, będąca efektem wytężonej, wieloletniej działalności, sprawiają, że współpraca z księżmi inwestorami układa się od dłuższego czasu z reguły harmonijnie. Dlatego też Marek Piątkowski może bez większych problemów realizować całkowicie własne, nawet najśmielsze projekty. Pięknym, a zarazem wysoce patriotycznym dziełem artysty jest ceramiczny ołtarz wołyński w kościele parafialnym pw. św. Stanisława i Niepokalanego Serca Najświętszej Maryi Panny w Rudzie-Hucie, dekanat Chełm-Wschód. Jego główną cześć stanowi ciemna, żeby nie powiedzieć wręcz mroczna, malowana figura Matki Boskiej z martwym, umęczonym Chrystusem na kolanach, na tle srebrnej, porowatej ściany ozdobionej złotymi bezlistnymi gałązkami. Ołtarz powstał w 2000 roku, dokładnie w dwudziestą rocznicę ślubu – w tym kościele – Marka Piątkowskiego, który zadbał o wzbogacenie jego nowoczesnego wnętrza jeszcze kilkoma innymi realizacjami własnego pomysłu i wykonania.

Obecnie artysta pracuje nad wystrojem wnętrza kościoła parafialnego pw. św. Matki Teresy z Kalkuty w Chełmie. Jego głównym elementem są ceramiczne, płaskorzeźbione stacje drogi krzyżowej, wypalane w domowym piecu twórcy. Skromne, ograniczone do kilku (dwóch, trzech) syntetycznie ujętych postaci skupionych wokół Chrystusa z krzyżem i nazwą stacji u podstawy, umieszczone na białym fryzie (balustrada balkonu) obiegającym nawę kościoła, w sposób udany ożywiają wnętrze, a zarazem ułatwiają wiernym modlitwę.

Nie zapominajmy jednak o tak chętnie projektowanych przez Marka Piątkowskiego – z wykorzystaniem najnowszych technik komputerowych, pozwalających na precyzyjną realizację najbardziej skomplikowanych form – meblach (szafy i konfesjonały, mensy ołtarzowe, krzesła i fotele), tabernakulach, a także lichtarzach i świecznikach oraz naczyniach liturgicznych, które urzekają prostotą kształtów, dobrymi proporcjami, choć i wyraźnym zamiłowaniem ich twórcy do łączenia różnorodnych materiałów i kontrastowej kolorystyki. Ani o tym, że Marek Piątkowski ma w swoim dorobku liczne witraże świeckie do zwykłych wnętrz mieszkalnych (m.in. wspaniały sufit w jadalni domu bogatego inwestora, co czyni to wnętrze niemalże baśniowym, zwłaszcza gdy przez różnokolorowe szybki przenika światło słoneczne o różnym natężeniu). Twórca lubelski nie stroni również od prywatnych zleceń na rysunki i obrazy. W dziełach tych udanie zespala komercyjne oczekiwania zamawiającego z wartościami stricte artystycznymi. Z kolei zamiłowanie Marka Piątkowskiego do filmu animowanego i fotografii znajduje upust w jego kolejnej pasji – fotografowaniu otaczającej rzeczywistości, zwłaszcza nastrojowych, nieco sennych, pozbawionych anegdoty pejzaży i ludzi, którzy przetwarzani, wzbogacani o elementy najbardziej fantastycznej faktury (struktury), stają się także tematem kolejnych rysunków i obrazów przeznaczonych do sprzedaży.

(…)

Całość w wydaniu tradycyjnym „Akcentu”.

Wpłać dowolną kwotę na działalność statutową.
"Akcent" jest czasopismem niezależnym. Wschodnia Fundacja Kultury -
współwydawca "Akcentu" utrzymuje się z ograniczonych dotacji
na projekty oraz dobrowolnych wpłat.
Więcej informacji w zakładce WFK Akcent.