Skip to content
Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Spis treści numeru 4/2024

E-wydanie „Akcentu” można kupić w:

e-kiosk.pl
nexto.pl


Akcent nr 4/2024

Spis treści

Wacław Oszajca: Z tomu „Ukraina”

Joanna Clark: Róża wiatrów

Dainius Dirgėla: wiersze

Wasyl Machno: Czerwona latarnia; Czapla; Jastrząb

Uładzimir Lankiewicz: wiersze

Marek Sołtysik: Zazdrosny talent. Bracia Gierymscy (fragment)

Jarosław Cymerman: Pisanie biografii – Józef Czechowicz. Część 3: Mitografowie

Anna D. Jaroszyńska-Kirchmann: Siedem trenów dla mamy

Ewa Dunaj: Maciej Bieszczad – nieustające zaproszenie

Maciej Bieszczad: wiersze

Małgorzata Skałbania: Miasto, Republika, Imperium

Elżbieta Wicha-Wauben: wiersze

Tomasz Kłusek: Literat oszukany przez historię. O powikłaniach twórczości Tadeusza Jasińskiego

PRZEKROJE

Prozaicy, prozaicy…

Konrad Zych: Ta niesympatyczna [Jacek Dehnel „Łabędzie”. Tom 1-2];

Kinga Wyskiel-Szandecka: Zawsze na scenie, nigdy na widowni! [Michał Witkowski „Autobiografia. Tom pierwszy: Wiara 1975-1990”];

Mariusz Lubyk: Sztukmistrz w Warszawie – niedoszły „żydowski Raskolnikow”, czyli Pokutnik z Lublina [Isaac Bashevis Singer „Sztukmistrz z Lublina”];

Magdalena Rabizo-Birek: Taniec ponad granicami [Iwona Mesjasz „Tańczący dom”];

Dariusz Nowacki: Siała baba strach [Marta Hermanowicz „Koniec”];

Józef Franciszek Fert: Ludzie i inne zwierzęta – w drodze donikąd [Rafał Jakub Pastwa „Nadchodzi nic”];

Adrian Gleń: Wzdłuż rzeki, „żeby odsłonił się ten najgłębszy, pierwotny sens zdarzeń” [Andrzej Stasiuk „Rzeka dzieciństwa”]

PLASTYKA

Łukasz Wiącek: Artysta wciąż nieodkryty. O twórczości Jerzego Durakiewicza

Lechosław Lameński: Jolanta Żuk-Orysiak, skromna malarka o wielkim sercu

BARDOWIE

Maciej Białas: Piosenka czyni dobro. Bonnes chansons Piotra Selima i Hanny Lewandowskiej z perspektywy semioetyki

NA WERNISAŻU

Grzegorz Józefczuk: Czas teatru i czas muzeum

HISTORIA

Jan Władysław Woś: Polski Kościół prawosławny w pierwszych latach po odzyskaniu niepodległości

KARTKI Z WYSPY

Grażyna Lutosławska: Znikanie

NOTES KANADYJSKI

Marek Kusiba: Pisarze kośćca (3). „Ostra jak brzytwa i pieprz” proza Rafała Malczewskiego

BEZ TYTUŁU

Leszek Mądzik: Dźwięk

NAMIĘTNOŚCI

Marek Danielkiewicz: Próba dotknięcia sacrum

FILMOWE DEGUSTACJE

Jacek Dąbała: Piękno na samotność i smutek

NOTY

Stefania Michalska: VI Międzynarodowy Trójstyk Literacki we Włodawie

Józef Franciszek Fert: Na strunach kosmosu

Joanna Pawłat: Płatki wiśni lśnią w pełnym słońcu

Noty o autorach

Contents and Summaries


Projekt realizowany dzięki wsparciu Miasta Lublin
Zadanie jest współfinansowane przez Województwo Lubelskie

Wpłać dowolną kwotę na działalność statutową.
"Akcent" jest czasopismem niezależnym. Wschodnia Fundacja Kultury -
współwydawca "Akcentu" utrzymuje się z ograniczonych dotacji
na projekty oraz dobrowolnych wpłat.
Więcej informacji w zakładce WFK Akcent.