Zofia Kopel-Szulc

Wernisaż wystawy grafiki Zofii Kopel-Szulc i Henryka Szulca w Galerii Test w Warszawie (1992). Na fotografii autorzy wystawy: córka Dorota, Henryk Szulc, Zofia Kopel-Szulc i redaktor Wiesława Wierzchowska.

Wernisaż wystawy grafiki Zofii Kopel-Szulc i Henryka Szulca w Galerii Test w Warszawie (1992). Na fotografii autorzy wystawy: córka Dorota, Henryk Szulc, Zofia Kopel-Szulc i redaktor Wiesława Wierzchowska.

Zofia Kopel-Szulc – absolwentka Wydziału Grafiki na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (1962). Uprawia grafikę artystyczną, rysunek, grafikę wydawniczą, plakat, grafikę książkową (ponad tysiąc projektów okładek). Kilkadziesiąt plakatów i okładek zaprojektowała wspólnie z mężem – grafikiem Henrykiem Szulcem (zm. w 1992 r.).
Liczne wystawy zbiorowe za granicą, m.in.: Paryż, Flensburg, Moskwa, Leningrad, Praga – „Współczesna Grafika Polska” (1971-1973), Paryż – Sorbona – Trzej artyści z Polski (1972), Paryż – Galeria l’Abbaye – „Laureaci Wystawy Stypendystów Rządu Francuskiego” (1972), Barcelona – Międzynarodowy Konkurs im. J. Miró (1972), Miluza, Lille – Młoda Grafika Polska (1972), Madryt – Międzynarodowe Biennale „Sport w sztuce” (1973), Menton – Międzynarodowe Biennale Sztuki (1974), Lyon, Bordeaux – Polska Sztuka Współczesna (1975), Monte Carlo – Międzynarodowa Wystawa Sztuki (1977), Argentyna – Współczesna Grafika Polska (1980), Paryż – Salon Art Sacre (1980), Paryż – Salon des Nations (1984), Berlin – Kolor w Grafice (1987), Fribourg, Pleven – Grafika Lubelska (1988), Riom – Międzynarodowe Biennale Owerni (1989), Bruksela – European Art. Gallery – Artyści Warszawy (1990), Cadagues – Hiszpania – 10 Mini Print International (1990), Toulouse, inne miasta – BEC 91, 5. Międzynarodowe Biennale Grafiki Współczesnej (1991), Hamburg – „Tu i tam” Wystawa Sztuki Polskiej (1995), Norymberga – Międzynarodowe Triennale Grafiki (2000).
Wystawy zbiorowe w kraju, m.in.: Kraków – Międzynarodowe Biennale Grafiki (1970, 1974, 1976), Warszawa – Ogólnopolskie Wystawy Grafiki (1976, 1978, 1981), Wrocław – Międzynarodowe Triennale Rysunku (1978), Warszawa – Zachęta – Festiwal Sztuk Pięknych (1978), Toruń – Kolor w Grafice (1982, 1985), Warszawa – Międzynarodowe Biennale Plakatu (1986), Lublin – „Metafora 88” (1988), Kraków „Primum non nocere” – Wystawa Sztuki Współczesnej (1989), Poznań – Międzynarodowe Targi Sztuki (1990), Lubaczów – I, II Triennale Rysunku Współczesnego (1993, 1996), Lublin – V Międzynarodowe Triennale Sztuki – Majdanek ’97 (1997), Warszawa – VIII Salon Plakatu Polskiego (1997), Kraków – Międzynarodowe Triennale Grafiki (2000), Wrocław – Międzynarodowa Wystawa Rysunku (2000), Wrocław i inne miasta – Międzynarodowy Konkurs Rysunku (2003-2005), Warszawa – Ogólnopolska Wystawa „Nowe Otwarcie” (2012).
Wystawy indywidualne, m.in.: Warszawa – Galeria Kordegarda (1971), Nicea – Akademia Sztuk Pięknych (1972), Paryż – Galeria Degasches (1975), Wałbrzych – Galeria BWA (1975), Montreal – Galeria Signal (1976), Białystok – Galeria BWA (1976), Nyirbator – Węgry – Muzeum (1978), Hamburg – Galeria Insel (1979), Namur – Belgia – Centrum Spotkań (1983), Villeneuve-d’Ascq – Francja – Centrum Spotkań (1985), Alés – Francja – Muzeum Miejskie (1987), Hamburg – Akademia Katolicka (1990), Warszawa – Galeria TEST (1992), Galeria BWA / Rysunek (1998), Galeria Labirynt / Grafika (2005), Galeria ZPAP / Grafika (2006).
Otrzymała wiele nagród za grafikę na wystawach krajowych i międzynarodowych oraz nagrodę za rysunek na Międzynarodowej Wystawie Stypendystów Rządu Francuskiego (Paryż 1972). Jej biogram zamieszczono w Who’s who in international art (Szwajcaria 1988). Prace Zofii Kopel-Szulc znajdują się w muzeach i zbiorach prywatnych w kraju i za granicą. Otrzymała m.in. Odznakę Honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej” (2010).
Tak wypowiada się o swojej pracy: Zawsze zależało mi na tym, żeby nie było przepaści pomiędzy grafiką na zamówienie a grafiką na „moje własne zamówienie”. Zależy mi na tym, żeby do tysięcy czytelników książek trafiała dobra grafika. Staram się doświadczenia, które wynikają z projektowania grafiki artystycznej, stosować w grafice użytkowej. Wszystko, co robię, ma zapewne wspólną atmosferę, tym bardziej że świadomie zacieram granice między tymi dwoma rodzajami grafiki (fragment rozmowy z krytykiem sztuki Wiesławą Wierzchowską ze wstępu do katalogu wystawy w Galerii Test w Warszawie, 1992).
Współzałożycielka Wschodniej Fundacji Kultury „Akcent” (1994) oraz członkini jej Rady Programowej.