W kręgu „Akcentu” – Alchemia portretu: spotkanie z Grażyną i Bolesławem Lutosławskimi

Wschodnia Fundacja Kultury „Akcent”oraz
Galeria „Klimaty” w Mięćmierzu k. Kazimierza

serdecznie zapraszają
na spotkanie z cyklu „Wernisaże literackie Akcentu

zatytułowane

W kręgu „Akcentu” – Alchemia portretu:
spotkanie z Grażyną i Bolesławem Lutosławskimi

Spotkanie odbędzie się w ramach programu towarzyszącego Festiwalowi „Dwa Brzegi” w Kazimierzu Dolnym

2 sierpnia (piątek) o godz. 17:00

w Galerii „Klimaty” w Mięćmierzu

Podczas Festiwalu w Galerii „Klimaty” w Mięćmierzu zobaczyć można portrety wykonane przez Bolesława Lutosławskiego, m.in. zdjęcie Konrada Swinarskiego podczas próby Dziadów w krakowskim Starym Teatrze, Sławomira Mrożka czytającego Rok 1984 Orwella, Witolda Lutosławskiego, Tadeusza Kantora, Wisławy Szymborskiej, Adama Zagajewskiego, Józefa Hena, Toma Stopparda, Billa Grandta.

W kregu "Akcentu" - Alchemia portretu -Grażyna i Bolesław Lutosławscy

Grażyna Lutosławska – ur. 1964 w Siedlcach. Ukończyła Wydział Filozofii UMCS. Dziennikarka Radia Lublin, pisarka, wykładowczyni, moderatorka wydarzeń kulturalnych. Autorka i reżyserka słuchowisk, m.in. cyklu Bazarek emitowanego od 2015 r. w każdą niedzielę w autorskim programie Nie tylko rozrywkowa niedziela radiowa. Jej słuchowisko Rzeczy ludzkie (2019) zostało nagrodzone na 6th UK International Radio Drama Festival w Canterbury w Wielkiej Brytanii oraz reprezentowało polską radiofonię w konkursie Prix Italia 2020 i Prix Europa 2020, słuchowisko Wszystko przez bociana – w Prix Italia 2021 i Prix Europa 2021, natomiast słuchowisko Stróż nocny, czyli czytanie „Poematu o mieście Lublinie” otrzymało Nagrodę im. Michała Jagodzińskiego na Ogólnopolskim Konkursie Artystycznych Form Radiowych Grand PiK 2019.Autorka książek: Leon i kotka, czyli jak rozumieć mowę zegara (2004; wyróżnienie literackie polskiej sekcji IBBY, tytuł „Białego Kruka” przyznawany przez Bibliotekę Książek dla Dzieci i Młodzieży w Monachium, fragmenty w podręczniku dla klas pierwszych), Wielkie zmiany w dużym lesie (2005, nominacja do nagrody literackiej IBBY), Jak Arni i Dobek ratowali świat (2015), Bajki od rzeczy (2018), Jatymy (2019), Pepe i Melek na tropie (2019). Teksty publikowała m.in. w „Akcencie”, berlińskim magazynie „Polenplus”, „Klematisie” i „Brulionie Kazimierskim”. Jest też autorką sztuk teatralnych: O dwóch krasnoludkach i jednym końcu świata (Teatr im. J. Osterwy w Lublinie, 2009 r., Teatr Nowy w Słupsku, 2012 r.), Anioł za lodówką (Teatr Andersena w Lublinie, 2016 r.), Kolory (Mazowsze, Otrębusy 2021 r.), a także kilkudziesięciu piosenek do Królowej Śniegu H.Ch. Andersena w wersji musicalowej (2013) oraz do Śnieżki i krasnoludków (2015) wyreżyserowanych przez Krzysztofa Babickiego w Teatrze Miejskim w Gdyni. Pomysłodawczyni i reżyserka cyklu Teatr radiowy w teatrze realizowanego w Teatrze Osterwy w Lublinie. Otrzymała m.in. Medal Prezydenta Lublina za upowszechnianie kultury (2007, 2014), Zapałkę Andersena (2012), Srebrny Krzyż Zasługi (2012), Medal Marszałka Województwa Lubelskiego (2012), Medal Wojewody Lubelskiego, tytuł Mistrza Mowy Polskiej (2013), Nagrodę Miasta Lublin za całokształt działalności w dziedzinie kultury (2015) oraz Złoty Krzyż Zasługi (2022).

Bolesław Lutosławski – ur. 1949 we Wrocławiu. Fotograf. Studiował na Wydziale Operatorskim w Łódzkiej Szkole Filmowej (1967-1971). W latach 1968-1969 pracował w Polskiej Kronice Filmowej. Od 1972 r. studiował w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego, specjalizując się w sztuce współczesnej. Po obronie pracy magisterskiej na temat Julii Margaret Cameron, która była fotografem w XIX-wiecznej Anglii, przez kilka lat wykładał fotografię w Instytucie Historii Sztuki UJ, równocześnie zajmując się krytyką artystyczną dla pism w Krakowie i pracując w Polskim Wydawnictwie Muzycznym. Od 1969 r. fotografował ważne postaci europejskiej i polskiej kultury (Stanisław Lem, Andrzej Wajda, Krzysztof Penderecki, Wisława Szymborska, Witold Lutosławski, Glenda Jackson, Sławomir Mrożek, Tom Stoppard, Paloma Picasso, Ernst Gombrich, Tambimuttu, Tadeusz Kantor, Marina Warner, John Peel, George Martin, Konrad Swinarski, Peter Hall, Jerzy Jarocki, Piotr Skrzynecki i wielu innych) i portrety te pokazywał na wystawach w Krakowie (1969, 1976, 1977), Wrocławiu (1970, 1972), Londynie (1980, 1983, 1985, 1987), Edynburgu (1984), Cambridge (1990, 2010), Kazimierzu Dolnym (2009) i Lublinie (2014). W 1978 r. wyjechał do Wielkiej Brytanii, gdzie uczył fotografii na uczelniach w Derby, Nottingham, Londynie. Tam też pracował dla „The Independent”, „The Guardian”, „Vogue”, „Newsweek”, „Harpers & Queen”, „The Illustrated London News”, South Bank Centre, London Sinfonietta, a jego zdjęcia umieszczano na plakatach, w programach teatralnych i wykorzystywano w telewizji (BBC, Channel 4). W Polsce portrety jego autorstwa nadal publikowano na obwolutach książek, plakatach, a nawet umieszczono na monecie wybitej z okazji Roku Witolda Lutosławskiego w 2013 r. Autor książek: Korzenie nie znają granic (2005), Tańcząc nad przepaścią. Moja walka z rakiem (2005), O pochodzeniu osobowości (2008), Alchemia Portretu (2011), w tym również dla dzieci: Max i Roman w ogrodzie świata (1998), Wigilia i mały ptaszek (2000), i nastolatków: Czarny łabędź (2009).

Wpłać dowolną kwotę na działalność statutową.
"Akcent" jest czasopismem niezależnym. Wschodnia Fundacja Kultury -
współwydawca "Akcentu" utrzymuje się z ograniczonych dotacji
na projekty oraz dobrowolnych wpłat.
Więcej informacji w zakładce WFK Akcent.