Przejdź do treści
Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Anna Hałata. Wokół wystawy Korespondencje. Artysta wobec kolekcji

Spis treści numeru 2/2021

Wokół wystawy Korespondencje. Artysta wobec kolekcji

W połowie lat 50. XX wieku Jasper Johns – jeden z najbardziej wpływowych i oryginalnych artystów amerykańskich, prekursor pop-artu i minimalizmu, stworzył pierwsze wersje Flag i Tarcz. Oba cykle odwoływały się do ikonografii realnych przedmiotów – symboli: amerykańskiej flagi i tarczy strzelniczej – „rzeczy, które umysł już zna”, jak ujął to Johns. To, co znane, artysta wprowadzał w odmienny kontekst, zmuszając odbiorcę do refleksji i rozwijania nowych znaczeń. W 1970 roku powstał obiekt, w którym litograficzna odbitka tarczy i dołączone do niej pędzelek i farby oraz puste miejsce na sygnaturę miały prowokować odbiorcę do współuczestnictwa w akcie tworzenia. W tym samym roku do Nowego Jorku na zaproszenie Ireny Hochman przybył Tadeusz Mysłowski; po pięciu latach pobytu na emigracji artysta postanowił włączyć się w dialog z Johnsem, odciskając gumowym stemplem w obrębie jego tarczy kratownicę (grid) – symbol architektonicznej struktury Nowego Jorku – i czarny malewiczowski krzyż odbity tuszem przy pomocy kciuka. Jak podkreśla artysta, ów krzyż stał się archetypicznym znakiem – PRAPOCZĄTKIEM wszystkiego. Swoim działaniem Mysłowski określił cel własnej sztuki i nowy język wypowiedzi artystycznej łączący rygor abstrakcji geometrycznej z biologicznym czynnikiem natury, które zdefiniowały jego twórczość po wyjeździe z Polski. Korespondencja z Johnsem odbywa się również na płaszczyźnie techniki – Johns należy do pokolenia artystów, którzy doprowadzili do wzrostu popularności grafiki w Stanach Zjednoczonych, Mysłowski gestem odcisku stempla czyni grafikę jednym z głównych mediów swojej działalności artystycznej. Poprzez interakcję z dziełem Johnsa Target jako jeden z najbardziej „dialogicznych” obiektów w kolekcji grafiki Ireny Hochman i Tadeusza Mysłowskiego odegrał kluczową rolę w powstaniu autorskiego scenariusza wystawy Korespondencje. Artysta wobec kolekcji zorganizowanej w Muzeum Narodowym w Lublinie. Celem koncepcji kuratorskiej była prezentacja kolekcji z perspektywy dialogu prowadzonego przez Mysłowskiego – artystę, a zarazem kolekcjonera – z obiektami włączonymi do zbioru. Skonfrontowanie ich z pracami Mysłowskiego pozwala prześledzić ścieżkę inspiracji i artystycznych fascynacji, obrazując jednocześnie istotne zjawiska w polskiej grafice XX i XXI wieku i sztuce światowej.

Wystawa jest nową odsłoną kolekcji, jaką Irena Hochman i Tadeusz Mysłowski przekazali za pośrednictwem muzeum w darze miastu Lublin z okazji 700. rocznicy nadania praw miejskich. Zgodnie z zadeklarowaną wówczas przez darczyńców chęcią kontynuowania jej rozbudowy do muzealnych zbiorów trafiło dotychczas blisko 900 obiektów z zakresu grafiki, którą uzupełniają rysunki, plakaty, fotografie, dokumentacje, książki artystyczne oraz pojedyncze przykłady malarstwa i rzeźby autorstwa najwybitniejszych polskich grafików i artystów obcych1. Tegoroczna wystawa ma szczególne znaczenie – jest pierwszą ekspozycją czasową inaugurującą działalność wystawienniczą po trwającym dwa lata remoncie instytucji, która pod koniec 2020 roku zyskała status muzeum narodowego. Prezentacja kolekcji w poświęconej donatorom galerii ich imienia stanowi jednocześnie kontynuację długiej tradycji graficznej w artystycznym środowisku Lublina.

Korespondencje… wynikają z próby spojrzenia na działalność Mysłowskiego poprzez dialogiczność będącą jedną z charakterystycznych cech jego twórczości. Działanie twórcy nie ma jednak charakteru zawłaszczenia czy pastiszu – świadomość przynależności do określonej tradycji artystycznej (wschodnioeuropejskiego konstruktywizmu oraz amerykańskiego minimal artu) pozwala traktować je jedynie jako „punkt zapalny”, co w efekcie prowadzi do powstania prac o zupełnie nowych formach wizualnych. Dialogiczność cechuje również kolekcjonerską pasję Mysłowskiego, dla którego kolekcja to osobisty,prywatnydokumentartystycznejegzystencjii wartościowania szerokich możliwości impulsów twórczych. Estetyczna rozmowa z samym sobą2. „Wewnętrzny język” zbioru wynika z aktywności artystycznej Mysłowskiego i poszukiwania własnego miejsca w świecie sztuki, począwszy od figuracji i poetyckiej metafory ukształtowanych w kręgu krakowskiej akademii, poprzez późniejsze nowojorskie doświadczenie abstrakcji geometrycznej prowadzącej do struktur organicznych, i symboliczny powrót do uniwersum figury ludzkiej, którym artysta potwierdził właściwą dla konstruktywizmu organicznego możliwość symbiotycznego współistnienia form biologicznych i abstrakcji geometrycznej. Każdy z tych etapów odbija się w kolekcji, która w pewnym sensie staje się „lustrem” ujawniającym poszukiwania, zainteresowania, emocje i pasje Mysłowskiego – artysty. Gromadzony przez ponad pół wieku zbiór buduje topografię odniesień identyfikujących jego artystyczną tożsamość, dając możliwość spojrzenia na nią z szerokiej perspektywy inspiracji i relacji historycznych.

(…)

1 Podczas ceremonii przekazania daru Tadeusz Mysłowski podkreślał, że sztuka to wartość polegająca na dzieleniu się pięknem, a nie chowaniu go do szuflady. Realizując ideę artysty, muzeum podjęło działania nadania kolekcji publicznego statusu i zaprezentowało jej część w Muzeum Narodowym w Poznaniu (M jak Mistrzowie. Kolekcja Irena Hochman Tadeusz Mysłowski, Muzeum Narodowe w Poznaniu, 22.11.2019 -23.02.2020). Pierwsza odsłona kolekcji w Polsce miała miejsce w Lublinie w 2017 roku (Kolekcja grafiki, Muzeum Lubelskie w Lublinie, marzec-maj 2017). Darowizna dla muzeum obejmuje obecnie 250 obiektów, pozostałe prace zostały przekazane jako depozyt.

2 Z niedatowanej korespondencji artysty z autorką.


Dalszy ciąg w wydaniu papierowym „Akcentu”.

Wpłać dowolną kwotę na działalność statutową.
"Akcent" jest czasopismem niezależnym. Wschodnia Fundacja Kultury -
współwydawca "Akcentu" utrzymuje się z ograniczonych dotacji
na projekty oraz dobrowolnych wpłat.
Więcej informacji w zakładce WFK Akcent.