Przejdź do treści
Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Jarosław Cymerman. „Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim”. Re:konstrukcja

Spis treści numeru 3/2022

„Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim”. Re:konstrukcja

(…)

Zrealizowany w lubelskim Teatrze im. Juliusza Osterwy spektakl ma szansę wpisać się w ten ciąg ważnych inscenizacji Historyi o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim w dziejach polskiego teatru. W marcu 2022 roku miało bowiem swoją premierę widowisko ważne z co najmniej kilku powodów. Przygotowane ono zostało przez niecodzienny zespół twórców. Przy okazji tej pracy w Lublinie spotkali się aktorzy teatru dramatycznego z aktorami z Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice” oraz grupa artystów i badaczy skupionych wokół Pracowni Staropolskiej działającej przy Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, kierowanej przez reżysera spektaklu – Jarosława Gajewskiego. Grupa ta ma na swoim koncie m.in. bardzo udaną realizację Żywotu Józefa Mikołaja Reja. Autorem dramaturgii spektaklu był Patryk Kencki – także związany z Pracownią, na co dzień adiunkt w Instytucie Sztuki PAN, znawca teatru staropolskiego. Z Pracownią współpracowała również autorka i jedna z wykonawczyń muzyki do przedstawienia – profesor krakowskiej Akademii Muzycznej Maria Pomianowska, której zawdzięczamy m.in. rekonstrukcje średniowiecznych i renesansowych polskich instrumentów, takich jak fidel płocka czy suka biłgorajska (notabene to właśnie m.in. na nich grano podczas spektaklu). Z grupą tych twórców współpracowali też scenograf Marek Chowaniec (profesor w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych), autorka kostiumów Anna Adamek oraz Katarzyna Anna Małachowska odpowiedzialna za ruch sceniczny w spektaklu.

Przedstawiam tak dokładnie listę tych twórców nieprzypadkowo – za pomysłem na kształt sceniczny lubelskiej Historyi stoi bowiem nietuzinkowa grupa osób, których doświadczenie wręcz predestynowało do podjęcia się realizacji tego tekstu. Dzięki nim powstał spektakl znakomicie i na wielu poziomach wydobywający teatralność dawnego dramatu. Koncept Marka Chowańca, by wizualną ramą całego przedstawienia uczynić konserwację fresków, nie tylko doskonale wprowadza w spektakl i jego problematykę, jednocześnie nawiązując do tradycji misteryjnych mansjonów, ale także umożliwia zbudowanie nośnej metafory widowiska jako próby swego rodzaju rekonstrukcji – łączącej wierność dawnym wzorom z jednoczesnym nasyceniem ich pierwiastkiem własnej, oryginalnej twórczości. W to wszystko znakomicie wpisują się kostiumy Anny Adamek – tradycyjnie misteryjne, pozbawione bezpośrednich odniesień zarówno do realiów ewangelicznych, jak i zbytniego inspirowania się pomysłami wcześniejszych inscenizatorów. W przypadku strojów Piłata, Annasza i Kajfasza mamy do czynienia z czymś, co przywodzi na myśl uszlachetnioną wersję ludowej widowiskowości – z typowym dla niej patosem i przesadą z jednej strony (widoczną na przykład w postaci Michała Archanioła), jak i nie zawsze wyszukanym humorem (jak chociażby w nieco frywolnej kreacji aniołów, które informują trzy Marie o tym, że grób jest pusty). Jeśli dodamy do tego graną na żywo na dawnych instrumentach muzykę, to zyskamy niezwykle pełne i urozmaicone pod względem wizualno-dźwiękowym widowisko.

(…)

Całość w wydaniu tradycyjnym „Akcentu”.

Wpłać dowolną kwotę na działalność statutową.
"Akcent" jest czasopismem niezależnym. Wschodnia Fundacja Kultury -
współwydawca "Akcentu" utrzymuje się z ograniczonych dotacji
na projekty oraz dobrowolnych wpłat.
Więcej informacji w zakładce WFK Akcent.