Przejdź do treści
Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Bogusław Wróblewski. Schulz, Drohobycz, pogranicze

Spis treści numeru 1/2007

Schulz, Drohobycz, pogranicze

 

Tematyka „pogranicza” była zawsze jedną z głównych specjalności „Akcentu”. W latach osiemdziesiątych podejmowaliśmy ją – jako jedyne czasopismo tego typu – w specjalnych zeszytach zatytułowanych „Na pograniczu narodów i kultur”, a w ostatnich latach m.in. w numerze 4/2001 („Media w regionach wobec pogranicza kultur”, z autorskim udziałem nieodżałowanego Ryszarda Kapuścińskiego) i w numerze 1-2/2004, w którym prezentowaliśmy dotyczące pogranicza wypowiedzi z międzynarodowej konferencji w Budapeszcie pt. „Na progu Unii Europejskiej – nadzieje i obawy”.
Obecnie powracamy do tej problematyki ze względu na niezwykłe przedsięwzięcie, jakim był II Międzynarodowy Festiwal Brunona Schulza w Drohobyczu (13-19.11.2006 r.), w którego przygotowanie Wschodnia Fundacja Kultury „Akcent” zaangażowała się na prośbę głównego organizatora – Centrum Polonistycznego im. I. Menioka przy Uniwersytecie Pedagogicznym w Drohobyczu.
Ideą przewodnią festiwalu był namysł nad twórczością Brunona Schulza, a także nad kulturą pogranicza i polsko-ukraińskimi relacjami literackimi. Część wystąpień z konferencji poświęconej tym zagadnieniom prezentujemy czytelnikom „Akcentu” (całość ukaże się w obszernej księdze przygotowywanej przez organizatorów Festiwalu – warto dodatkowo zwrócić uwagę na szkice M. Goldberga, W. Wandyszewa, O. Perełomowej, L. Tymoszenki, E. Pszenycznego i O. Sływynskiego ze strony ukraińskiej oraz A. Fiuta, B. Zadury i J. Wacha ze strony polskiej). Organizatorom chodziło również o to, by mieszkańcom Drohobycza przywrócić pamięć o znakomitym obywatelu tego miasta.
Na festiwalu zaprezentowano twórczość lubelskich malarzy i grafików na dużej wystawie zbiorowej oraz osobno „Anioły” Andrzeja A. Widelskiego, „Sztetł III” Bartłomieja Michałowskiego i „Jedyne miejsce na świecie” Krystyny Głowniak a także fotografie Leszka Mądzika.
Odbyły się projekcje filmów i spektakle teatralne, m.in. Leszek Mądzik (Scena Plastyczna KUL) w Kościele św. Bartłomieja zainscenizował jedno z nowszych swoich dzieł pt. „Bruzda”, Witold Dąbrowski z Ośrodka „Brama Grodzka – Teatr NN” pokazał dwa poruszające monodramy: „Był sobie raz” i „Przypowieść chasydzka”, a młodzi aktorzy z Lwowskiego Teatru im. Lesia Kurbasa ciekawą interpretację „Metamorfoz” Owidiusza.
W serii spotkań autorskich zainteresowanie wzbudziły wieczory Jurka Pokalczuka oraz Waldemara Michalskiego i Bohdana Zadury (ten ostatni prezentował się głównie jako tłumacz ukraińskiej liryki).
Kulminacją uroczystości był pochód „szlakiem Brunona Schulza” przez ulice Drohobycza poprzedzony odsłonięciem tablicy pamiątkowej w miejscu, w którym Bruno Schulz został zamordowany. Czytelnicy „Akcentu” znajdą w tym numerze kilka fotografii dokumentujących te działania.
Eseistykę „pokonferencyjną” postanowiliśmy uzupełnić – na zasadzie kontrapunktu – szkicem Janusza Golca o autorze, który na narodowościową mozaikę pogranicza patrzył z germanocentrycznej perspektywy cywilizacyjnej. Bezwarunkowy podziw okazywany Niemcom pod koniec XIX w. przez Karla Emila Franzosa, zasymilowanego Żyda z pogranicza, brzmi dzisiaj złowieszczo jak nieświadoma, ironiczna zapowiedź epoki pieców.

 

Wpłać dowolną kwotę na działalność statutową.
"Akcent" jest czasopismem niezależnym. Wschodnia Fundacja Kultury -
współwydawca "Akcentu" utrzymuje się z ograniczonych dotacji
na projekty oraz dobrowolnych wpłat.
Więcej informacji w zakładce WFK Akcent.