Przejdź do treści
Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Ludwik Gawroński. Muzyka w Programie Drugim Polskiego Radia

Spis treści numeru 3/2005

Muzyka w Programie Drugim Polskiego Radia

 

W lutym br. minęła osiemdziesiąta rocznica emisji radiowych w Polsce, zaś „Warszawa 2” zaczęła nadawać w 1937 r. jako program poświęcony kulturze, m.in. muzyce. Od r. 1991 jest to program muzyczno-literacki, adresowany do wszystkich słuchaczy zainteresowanych kulturą – mówi Elżbieta Markowska, dyrektor Programu II PR – bez żadnych ograniczeń wiekowych, wynikających z miejsca zamieszkania czy pozycji materialnej.[…] Chcemy tworzyć stację radiową dla możliwie szerokiej publiczności, dla wszystkich zainteresowanych.

Trudno w pełni zgodzić się z tą wypowiedzią, bowiem program Dwójki przygotowywany jest przecież głównie z myślą o wyrobionym muzycznie słuchaczu, mającym jako takie pojęcie o tzw. muzyce poważnej – elitarnej. Wybitny polski kompozytor Witold Lutosławski (1913-1994) w jednym z wywiadów powiedział: Muzyka jest sztuką rozgrywającą się w czasie. A więc komponujemy ją między innymi po to, aby wywołać w słuchającym cykl określonych reakcji, których porządek i przebieg w czasie ma zupełnie zasadnicze znaczenie dla określonego rezultatu, jakim jest percepcja całości utworu. Innymi słowy – komponując formę zamkniętą zakładamy, że w czasie wykonania słuchający jest niejako prowadzony przez kompozytora poprzez poszczególne etapy utworu aż do jego zakończenia. […] Haydn był mistrzem w rozkładaniu treści muzycznej w czasie…

Musimy ze smutkiem stwierdzić, iż jesteśmy narodem niezbyt muzykalnym, słychać to aż nadto np. w zbiorowym wykonaniu Mazurka Dąbrowskiego przed meczem piłkarskim czy odśpiewywaniu przez gości Sto lat u cioci na imieninach, kiedy dochodzi do istnej kakofonii. Jesteśmy wprawdzie dumni z Chopina czy Moniuszki, a jednak nasza muzykalność pozostawia wiele do życzenia. Tylko niewielki procent społeczeństwa interesuje się muzyką klasyczną, szuka w niej przeżyć osobistych i odczuwa piękno współbrzmień orkiestry czy zespołu chóralnego. Tylko nieliczna grupa tzw. melomanów uczęszcza systematycznie do filharmonii i opery, pozostali słuchają Programu I lub Radia Zet, propagujących z reguły muzykę rozrywkową, przeplataną różnymi wiadomościami z kraju i ze świata.

Wiadomo, iż muzykalność nie polega tylko na dobrym słuchu lub graniu na jakimś instrumencie. Człowiek muzykalny to taki, który posiada intelekt rozwinięty w kierunku pojmowania muzyki, czyli sam doskonali się w umiejętności słuchania i rozumienia dzieła muzycznego.(…)

W radiowej Dwójce każdy znajdzie coś dla siebie, bowiem dysponuje ona szerokim wachlarzem audycji muzycznych od średniowiecznej monodii po współczesność. Nie stroni też od jazzu (codziennie o 15.25 w oprac. Tomasza Szachowskiego) i folkloru (codziennie o 5.25 i 15.25 w oprac. Anny Szewczuk). Popularnością cieszy się audycja Fantazja polska, w której m.in. usłyszeć można utwory zapomnianych kompozytorów polskich: F. Lessla, J. Stefaniego, I. F. Dobrzyńskiego, F. Janiewicza czy I. Krzyżanowskiego (w oprac. Renaty Mieszkowskiej, Elżbiety Gryń-Stasik, Anny Świderskiej, Zofii Żmigrodzkiej i in.).

Do XV Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina, który odbędzie się od 23 września do 24 października br. w Warszawie, przygotowuje nas (w każdą sobotę o 17.00) cykl audycji Przed XV Międzynarodowym Konkursem Chopinowskim, w oprac. Małgorzaty Pęcińskiej, Kacpra Miklaszewskiego i Andrzeja Sułka. Autorzy dają przegląd interpretacji laureatów i uczestników poprzednich konkursów pod kątem obowiązującego w tegorocznym konkursie repertuaru – od utworu obowiązującego w finale (koncerty), poprzez drugi etap (sonaty, polonezy, mazurki) do pierwszego (etiudy, ballady, preludia, nokturny…).

Z kolei w każdą niedzielę (o 18.00) możemy wysłuchać reaktywowanej audycji (z roku 1999) – Fryderyka Chopina dzieła wszystkie, autorstwa prof. Mieczysława Tomaszewskiego. Jest to słowno-dźwiękowa prezentacja dzieł genialnego muzyka, przedstawiona chronologicznie, tj. od pierwszych do ostatnich jego kompozycji.

Satysfakcję mają również miłośnicy muzyki lipskiego kantora, dzięki wznowionej audycji Dwieście kantat Jana Sebastiana Bacha z komentarzem prof. Mirosława Perza (w każdą niedzielę o 9.00), emitowanej po raz pierwszy na antenie PR w 1991 r. Podobnie rzecz się miała z audycją Reminiscencje muzyczne, w oprac. Jana Webera (1930-1992), poświęconą przede wszystkim interpretacji dzieł Chopina. Przy okazji warto podpowiedzieć Redakcji Dwójki, aby wznowiła Rozmaitości muzyczne Romana Jasińskiego (1900-1987), długoletniego naczelnego redaktora muzycznego PR, które prowadził w latach 1952-1981, urozmaicając je własną grą na fortepianie.

Nader ciekawą pozycją w „ramówce” Dwójki są Muzycy stulecia – przybliżają słuchaczom sylwetki zarówno zmarłych, jak i żyjących muzyków, np. jedna z audycji poświęcona była Władysławowi Szpilmanowi w 5. rocznicę śmierci (6 lipca br.), związanemu w latach 1935-1939 oraz 1945-1963 z Polskim Radiem jako pianista, kompozytor i szef Działu Muzyki Rozrywkowej. Organizował on zespoły, kwalifikował utwory na antenę, zatrudniał artystów muzyków, był wreszcie pomysłodawcą i współorganizatorem I Festiwalu Piosenki w Sopocie w roku 1961. Okupacja, getto warszawskie, duet fortepianowy z Arturem Goldfederem, ucieczka z getta, nieoczekiwana pomoc oficera niemieckiego, wyzwolenie, powrót do normalności i wreszcie praca w Polskim Radiu – dramatyczny życiorys artysty dzięki filmowi Pianista w reżyserii Romana Polańskiego mogły poznać miliony ludzi na całym świecie. Jego liczne piosenki, jak: W małym kinie, Nie ma szczęścia bez miłości, Pójdę na Stare Miasto, Czerwony autobus czy Tych lat nie odda nikt, śpiewały z powodzeniem piosenkarskie gwiazdy: Sława Przybylska, Irena Santor, Marta Mirska, Hanna Skarżanka (1917-1992), Ludmiła Jakubczak (1939-1961), Andrzej Bogucki (1904-1978) i Mieczysław Fogg (1901-1990).

Popularnością cieszy się Muzyka na życzenie, do której zapraszają m.in. Zofia Żmigrodzka i Piotr Orawski. Są to realizacje telefonicznych zamówień ulubionych utworów konkretnych radiosłuchaczy, np. pan X chciałby posłuchać Sonaty fortepianowej op. 26 S. Barbera, ale w wykonaniu Vladimira Horowitza, a pan Y – Koncertu fortepianowego W. Kilara, w interpretacji Janusza Olejniczaka z towarzyszeniem orkiestry Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka. W tej audycji zwrócił moją uwagę Jazzowy koncert klawesynowy Józefa Horowitza, w mistrzowskim wykonaniu Elżbiety Chojnackiej i orkiestry Concerto Avenna pod batutą Andrzeja Mysińskiego, oraz Koncert na bandoneon, fortepian, smyczki i perkusję Astora Piazzolli, grającego na bandoneonie. (…)

Trudno w krótkim szkicu omówić wszystkie atrakcje muzyczne Dwójki z ostatnich tygodni. Na zakończenie warto jeszcze wspomnieć o wspaniałej imprezie pianistycznej – 60 Międzynarodowym Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach Zdroju (od 5 do 13 sierpnia) z udziałem wybitnych artystów: Philippa Giusiano, Kevina Kennera czy Dang Thai Son. Z tej okazji Dwójka przygotowała szereg transmisji, relacji, wywiadów i audycji specjalnych. Podobny charakter mają i inne audycje, jak: Sezon na Dwójkę (red. Hanna Maria Giza), Serenada notturna (red. Barbara Taraszkiewicz-Nowik), Muzyczna noc Euroradia czy Czas na jazz, Czas na polski jazz i Jazz piano-forte pod redakcją Tomasza Szachowskiego.

Radio jest dla muzyki naturalnym medium, co widać doskonale w programie Dwójki, bardzo zróżnicowanym pod względem formalnym i treściowym – od prostych odtworzeń nagrań z płyt kompaktowych czy taśm archiwalnych, poprzez popularne audycje „dla każdego”, aż po specjalistyczne analizy muzykologiczne. Program ten pełni dziś funkcję ogólnokrajowej filharmonii, docierającej z wartościową muzyką do tych zakątków w Polsce, w których sal filharmonicznych nie ma i nigdy nie będzie.

Całość w tradycyjnym wydaniu „Akcentu”.

Wpłać dowolną kwotę na działalność statutową.
"Akcent" jest czasopismem niezależnym. Wschodnia Fundacja Kultury -
współwydawca "Akcentu" utrzymuje się z ograniczonych dotacji
na projekty oraz dobrowolnych wpłat.
Więcej informacji w zakładce WFK Akcent.