Przejdź do treści
Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Marta Kwaśnicka. Wiersze

Spis treści numeru 2/2005

Bosch

Tajemnica Boscha
jest milczeniem ptaka zakutego w zbroję
o twarzy Machiavela
stoi koło nóg proroka
niwecząc spokój krajobrazu
z gipsowym aniołem

a to najpogodniejszy z obrazów
daleko mu do dwunożnej ryby i kreta w kapturze
którzy uprowadzili wóz pod błogosławiącym Chrystusem
nie zwracając na siebie uwagi mnicha w dolnym rogu
do ptaka co pożera ludzi na tle katastrofy
i strąca ich w czeluść okrągłą jak pieniądz
lub towarzystwa pustelnika Antoniego
świadomego aż po dreszcz
spinający pożogą kontekst jego modlitwy

a na autoportrecie
człowiek pomarszczony
z twarzą dobrą i czerstwą jak wypieczony chleb
wynurza się z kubraka jak z gipsowej skorupy

podobno tylko ludzie prości
mają dar widzenia jasno

co się dzieje na świecie

Więcej wierszy w papierowym wydaniu „Akcentu”.

 

Wpłać dowolną kwotę na działalność statutową.
"Akcent" jest czasopismem niezależnym. Wschodnia Fundacja Kultury -
współwydawca "Akcentu" utrzymuje się z ograniczonych dotacji
na projekty oraz dobrowolnych wpłat.
Więcej informacji w zakładce WFK Akcent.