Przejdź do treści
Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Lechosław Lameński. Plakat – sztuka ulicy

Spis treści numeru 1/2005

Plakat – sztuka ulicy

 

W ramach obchodów 60-lecia Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, zorganizowano wystawę ze Zbiorów Specjalnych Biblioteki Głównej UMCS pt. Plakat polski 1899-1945. Wystawę, która – po pierwsze – uświadomiła wielu, że aby zobaczyć najciekawsze, a zarazem najpiękniejsze plakaty polskie wcale nie musimy jechać do Muzeum Plakatu w Wilanowie albo do Krakowa, gdzie w zbiorach ASP znajdują się najstarsze, pochodzące z lat dziewięćdziesiątych XIX wieku eksponaty, oraz – po drugie – że plakat to niezwykle interesująca forma wypowiedzi plastycznej, towarzysząca nieprzerwanie naszemu życiu codziennemu od ponad stu lat, od końca XIX wieku. W pierwszych latach XXI wieku plakat, zwłaszcza tak niegdyś popularny plakat filmowy, coraz bardziej traci na znaczeniu, jego miejsce zajmują bowiem specyficzne reklamy, w których kwestie wyszukanej formy, syntetycznego znaku plastycznego, ustępują wobec rozbudowanej treści opowiadanej w dziwnej – bezosobowej – manierze, gdzie coraz mniej miejsca na prawdziwą sztukę i rys indywidualny typowy dla danego artysty czy środowiska.

Kolekcja plakatów w Zbiorach Specjalnych Biblioteki Głównej UMCS licząca dzisiaj ponad 10.000 jednostek [sic!], powstawała systematycznie od lat pięćdziesiątych XX wieku. Ogromne zasługi na tym polu położył dr Stanisław Wojciechowski, którego wrażliwość i otwarcie na tę ulotną (ulegającą szybkiej destrukcji) formę wypowiedzi plastycznej umożliwiły rozwój kolekcji. Zarówno poprzez kupno, jak tzw. egzemplarz obowiązkowy, a także poprzez darowizny. Przede wszystkim ważne jest jednak, że Bibliotece UMCS, której dyrektorem w chwili obecnej jest dr Bogusław Kasperek (także zainteresowany gromadzeniem plakatów i innych tego typu druków) udało się – wyprzedzając konkurentów – zakupić interesującą kolekcję Henryka Zwolakiewicza, lubelskiego grafika i bibliofila, zawierającą wiele ciekawych i unikalnych dzisiaj plakatów.

Na wystawie znalazła się co prawda niewielka część tego zbioru, zaledwie 122 plakaty, podzielone – przez komisarza, dra Piotra Rudzińskiego – na kilka działów, ale można zaryzykować opinię, że są to plakaty, które dają przegląd tego co było najciekawsze i najwartościowsze w plakacie polskim. (…)

Zygmunt Glinicki

Zygmunt Glinicki

Tadeusz Gronowski

Tadeusz Gronowski

Stefan Norblin

Stefan Norblin

Całość w papierowym wydaniu „Akcentu”.

Wpłać dowolną kwotę na działalność statutową.
"Akcent" jest czasopismem niezależnym. Wschodnia Fundacja Kultury -
współwydawca "Akcentu" utrzymuje się z ograniczonych dotacji
na projekty oraz dobrowolnych wpłat.
Więcej informacji w zakładce WFK Akcent.