Przejdź do treści
Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Grzegorz J. Kaczyński. U źródeł nowej socjologii, czyli Luigi Sturzo na tle epoki

Spis treści numeru 1/2017

U źródeł nowej socjologii, czyli Luigi Sturzo na tle epoki

Dzięki nowatorskiej działalności społeczno-politycznej i rozległej twórczości intelektualnej Luigi Sturzo uzyskał we włoskiej i europejskiej świadomości zbiorowej pozycję osoby publicznej, nadal żywej w pamięci elity kulturalnej. Dzisiaj jest postacią wprawdzie mniej znaną, ale obecną w przestrzeni symbolicznej; ulice, place i skwery nazwane jego imieniem są niezmiennym komponentem toponomastyki włoskich miast. W 2009 roku, kiedy poczta włoska wydała znaczek poświęcony Sturzowi z okazji 50. rocznicy jego śmierci i kiedy ukazały się liczne artykuły komemoracyjne, jego wizerunek niewątpliwie odżył, aczkolwiek nie na długo.

Był księdzem, politykiem i socjologiem. A jeśli uwzględnimy współczesny mu kontekst życiowy, czyli społeczeństwo końca XIX i pierwszej połowy XX wieku, nie może dziwić fakt, że już sama kompozycja tych ról społecznych wzbudzała zdumienie, a niekiedy nawet dezaprobatę pewnych środowisk, ponieważ nie mieściła się w żadnych ówczesnych schematach. Być może zrozumienie tego rodzaju osobowości społecznej ułatwia znana typologia Znanieckiego1, w świetle której należałoby przyjąć, że Sturzo jako ksiądz był „człowiekiem dobrze wychowanym”, jako polityk − „człowiekiem zabawy”, a jako socjolog − „człowiekiem pracy”. Natomiast chcąc wyróżnić pierwszorzędną więź integrującą te trzy komponenty jego osobowości społecznej, bez wahania należałoby wskazać – antycypując dalsze uwagi – głęboką wrażliwość humanitarną na kwestię godności osoby ludzkiej, sprawiedliwości i solidarności społecznej, autorytaryzmu instytucjonalnego i antagonizmu społecznego; wrażliwość, którą Sturzo przejawił zarówno w działalności społeczno-politycznej, jak i w twórczości piśmienniczej.

***

Luigi Sturzo urodził się w 1871 roku w Caltagirone (Sycylia) w zamożnej rodzinie o szlacheckich tradycjach. We wczesnej młodości wstąpił do seminarium duchownego, następnie, po otrzymaniu święceń kapłańskich, wyjechał na studia do Rzymu (Pontificia Universitas Gregoriana). Po powrocie do Caltagirone został profesorem filozofii i socjologii w miejscowym seminarium. Z tego okresu pochodzą pierwsze pisma Sturza podejmujące zagadnienia społeczne i ekonomiczne, a odnoszące się przede wszystkim do tzw. kwestii południowej (questione meridionale). Wielki, a właściwie decydujący wpływ na jego zainteresowania tą właśnie problematyką wywarła encyklika Leona XIII Rerum novarum (1891) oraz osobista znajomość z Giuseppem Toniolą, socjologiem i działaczem społecznym o orientacji katolickiej. Już od samego zarania można było zauważyć, że w myśli społecznej Luigiego Sturza splatają się najściślej takie czynniki jak empatia i wrażliwość na los pokrzywdzonych, religijność, pragmatyzm, głębsza refleksja intelektualna i wola działania, aby otaczający świat uczynić sprawiedliwszym i bardziej ludzkim2.

Sturzo rychło włączył się też w życie polityczne, był bowiem przekonany, że jego idee reform społecznych i ekonomicznych pozostaną martwą literą, jeśli nie zostaną poparte konkretną działalnością. Inicjatywy Sturza odnalazły pozytywny oddźwięk społeczny – został wybrany na burmistrza miasta Caltagirone. W owym okresie snuł projekt utworzenia katolickiej partii politycznej, ale nie związanej instytucjonalnie z Kościołem. Niestety społeczny klimat wytworzony w środowisku katolickim dekretami antymodernistycznymi Piusa X uniemożliwił realizację tego pomysłu. Wszelako udało się Sturzowi połączyć działalność polityczną z działalnością twórczą – w 1906 roku opublikował pracę Syntezy społeczne. W końcu jego działalność polityczna oparta na społecznej doktrynie katolickiej, zmierzającej do zintegrowania rozproszonych grup politycznych o podobnej orientacji, osiągnęła cel – w 1919 roku w Rzymie Sturzo wespół z najbliższymi współpracownikami założył Ludową Partię Polityczną (Partito Popolare Italiano, PPI). W okresie przedfaszystowskim PPI stała się jedną z najważniejszych partii Włoch.

Po marszu faszystów na Rzym i objęciu przez nich władzy w 1922 roku Sturzo i jego partia znaleźli się w opozycji. Po gwałtownych atakach Benita Mussoliniego i filofaszystów Sturzo zrzekł się w 1923 roku kierownictwa partii, a rok później udał się na emigrację i osiadł w Londynie. W podjęciu tak drastycznej decyzji swój udział miało również środowisko klerykalne związane czy to z jezuickim pismem „La Civiltà Cattolica”, czy to z Watykanem, szczególnie z kardynałem Gasparrim, ówczesnym sekretarzem stanu.

W okresie emigracji londyńskiej (1924-1940) Sturzo poświęcił się niemal bez reszty działalności twórczej. Opublikował w różnych językach między innymi: Popolarismo e fascismo (1923), Pensiero antifascista (1925), La libertà in Italia (1925), Italia i faszyzm (po angielsku, 1926); Wspólnota międzynarodowa i prawo wojny (po angielsku, 1926); Cykl twórczy (1932); Essai de sociologie (1935); Kościół i państwo (po francusku, 1937); Polityka i moralność (po angielsku, 1938); Przyszłość demokracji (po angielsku, 1938). Na międzynarodowym kongresie filozoficznym w Pradze w 1934 roku wygłosił odczyt pt. Socjologia i historycyzm.

W 1940 roku, po przystąpieniu Włoch do wojny po stronie hitlerowskich Niemiec, Sturzo przeniósł się do USA, gdzie przebywał do roku 1946. Tam dał się poznać jako socjolog i zdobył uznanie w środowisku akademickim. Nie tylko wykładał na wielu uniwersytetach, ale także wielu profesorów wykładało jego socjologię. Z tego okresu pochodzą nastepujące pisma: Le guerre moderne e il pensiero cattolico (po francusku, 1942); La vera vita. Sociologia del soprannaturale (po angielsku, 1943); Del metodo sociologico (1945); Problemi spirituali del nostro tempo (po angielsku, 1945).

Po zakończeniu wojny Sturzo, nakłoniony przez De Gasperiego, premiera pierwszego rządu powojennego i przywódcę Demokracji Chrześcijańskiej, która powstała na gruncie PPI, powrócił do Włoch w 1946 roku. Nie aprobował frakcji lewicowej o nastawieniu socjalistycznym, która coraz bardziej dawała o sobie znać w łonie partii. W swych pismach polemicznych w owym okresie wskazywał na podwójne zło społeczne: kapitalizm i statalizm; zarówno pierwszy, jak i drugi ogranicza jego zdaniem wolność jednostki i wprowadza autorytaryzm w imieniu metafizycznego społeczeństwa. W 1952 roku Sturzo został mianowany dożywotnim senatorem; w tym samym roku w Rzymie powstał Instytut Socjologii jego imienia. Luigi Sturzo zmarł w 1959 roku.

(…)

1 F. Znaniecki: Ludzie teraźniejsi a cywilizacja przyszłości [1934]. Warszawa 1974, ss. 141-303.

2 Cytat z recenzji monografii autorstwa prof. Piotra Salwy.

Ciąg dalszy w papierowym wydaniu „Akcentu”.

Wpłać dowolną kwotę na działalność statutową.
"Akcent" jest czasopismem niezależnym. Wschodnia Fundacja Kultury -
współwydawca "Akcentu" utrzymuje się z ograniczonych dotacji
na projekty oraz dobrowolnych wpłat.
Więcej informacji w zakładce WFK Akcent.