Skip to content
Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Aneta Wysocka. O wyobraźni poetyckiej Wacława Oszajcy

Spis treści numeru 4/2022

O wyobraźni poetyckiej Wacława Oszajcy

(…)

Ks. Oszajca z pewnością nie ułatwia zadania badaczom akademickim, którzy by chcieli ująć jego twórczość w ramy teoretyczne, poklasyfikować to, co napisał, i wyciągnąć wnioski o charakterze uogólniającym. Kilku polonistów jednak tego próbowało, toteż zreferuję w wielkim skrócie, co się w tym zakresie udało ustalić – jeśli się udało (czynię takie zastrzeżenie, gdyż poeta siedzi obok mnie i może te konstrukcje teoretyczne zburzyć).

Kryterium klasyfikacyjne, które nasuwa się jako pierwsze, to osoba nadawcy. „Poezja kapłańska” – taka kategoria jest obecna w dyskursie filologicznym i zwykle stosuje się ją w badaniach nad tekstami artystycznymi autorstwa księży1. Oni sami nie zawsze chcą słyszeć o „poezji kapłańskiej” w odniesieniu do własnej twórczości: ks. Janusz Pasierb na przykład wypowiadał się o tej kategorii krytycznie, podobnie jak zaprzyjaźniona z ks. Janem Twardowskim Anna Kamieńska, która zakwestionowała zasadność takiego kryterium klasyfikacyjnego: nie ma poezji kobiecej czy męskiej, poezji księży czy laików, profesorów czy nieuków. Jest zmaganie człowieka ze słowem, a jeszcze bardziej ze sprawą (…) życia2. A jednak w przypadku niejednego wiersza Wacława Oszajcy czuje się, że został napisany przez księdza, i to bynajmniej nie ze względu na aspekt katechetyczno-homiletyczny, bo ten jest na ogół ukryty. Chodzi raczej o przenikające wypowiedź poetycką unikalne doświadczenie osobiste: i duchowe, i edukacyjne (seminarium), i społeczne: księża towarzyszą ludziom w chwilach ważnych i pięknych, ale także tych najtrudniejszych.

Życie i śmierć to dwie przeciwstawne, a może komplementarne, sfery doświadczenia, które w wierszach Wacława Oszajcy przenikają się:

Ala ma skrzypce
i umie już wybierać nutki
ukryte między smyczkiem i strunami
(…)
Ala ma raka3

Dwa zdania jak z elementarza, paralelne syntaktycznie i przeciwstawne w wymiarze asocjacyjnym. Pierwsze kreuje sytuację liryczną pełną ciepła i pogody, zgodną ze stereotypem dzieciństwa skierowanego ku przyszłości, w której to, czego się uczymy, będzie mogło zaowocować. Drugie całkowicie zmienia obraz dziecka, pokazuje inny wymiar tego, co stało się jego udziałem, coś, o czym nawet nie chcemy myśleć. Jest to zatem poezja „trudnego Boga”4. Rozważmy w tym kontekście inny wiersz pod znamiennym tytułem Życie:

jaśminy pachną
moja mama
w przeciwieństwie do mnie

nie lubiła tego zapachu
mówiła
czuć je jak nieboszczyka

lubię ich zapach
choć wiem
jak czuć nieboszczyka

W wierszu tym, podobnie jak w innych tekstach poetyckich Wacława Oszajcy, motyw rozkwitania czy, szerzej, witalności roślin, zwierząt (patrz np. liryk pejzaż wiosenny5), a także człowieka spotyka się w nieoczywistych kontekstach właśnie z myślą o śmierci. Ta ostatnia myśl nie jest jednak najważniejsza, to raczej kontekst niż puenta. Dominantą tych wierszy jest, mimo wszystko, akceptacja życia6:

życie
obowiązek
czasami nawet miły
bardzo miły
wprost jak miód
słodki

Akceptacja owa wyrażana jest na bardzo różne sposoby, zarówno poprzez „pulsującą zmysłowość” lirycznych kreacji postaci kobiecych7, jak i w żartobliwych obrazkach z codzienności, kiedy to na przykład leci się samolotem i ma się „pod siedzeniem” wszystkie te „orle perci a nawet montblanki”: za stary jestem, żeby palce ranić / ostrzem grani (…) nudno ale jakoś przyjemnie8.

Wróćmy jeszcze na chwilę do ustaleń poczynionych przez badaczy akademickich: tym razem do prób zaklasyfikowania interesujących nas tu wierszy ze względu na treść. W wydanej niedawno książce pt. Poetycki świat Wacława Oszajcy Anna Wzorek wyróżniła sześć obszarów tematycznych tej poezji: 1) teologiczny, 2) biblijny, 3) modlitewny, 4) malarski (tzw. ekfrazy, czyli poetyckie interpretacje dzieł sztuki), 5) intertekstualny (wiersze-dialogi z cudzą twórczością poetycką) i 6) geograficzny (doświadczenie miejsca, konkretnej przestrzeni)9.

Refleksja o Bogu i Jego relacji z człowiekiem przyjmuje u ks. Oszajcy przeróżne postaci. Może wystąpić w formie żartobliwego obrazka jakby z polskiej wsi, korespondującego z metaforyką biblijną:

Proszę cię zatem o jedną łaskę
weź mnie na postronek jak cielaka
i wyprowadź na łąki zielone10

Myśl teologiczna może też zostać wyrażona w sposób dialogiczny, jak w wierszu, którego tytułowym adresatem jest o. Halik:

mimo naszych usilnych starań
chwieją się wszystkie dogmaty
dlatego przetrwają11

(…)

Dalszy ciąg w wydaniu tradycyjnym „Akcentu”.


1 Patrz np. A. Jakubowska-Ożóg: Tekst i obraz w wybranych wierszach Wacława Oszajcy. „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego” 2017, t. 26, ss. 157-166.

2 Podaję za A. Wzorek: Poetycki świat Wacława Oszajcy. Kraków 2022, s. 10.

3 W. Oszajca: *** [to jest Ala…] (w:) tegoż: Reszta…, dz. cyt., s. 40.

4 Pisał o tym Bogusław Wróblewski w tekście Moralne światło i cień („Twórczość” 1983, nr 11).

5 W. Oszajca: Pejzaż wiosenny. http://akcentpismo.pl/poeci-przeklady/waclaw-oszajca-wiersze-oryginaly-i-przeklady/ (20.06.2022).

6 Zwrócił na to uwagę Waldemar Michalski w książce Współczesny Lublin poetycki.

7 W. Michalski: Współczesny Lublin poetycki. Lublin 2022, ss. 210-211.

8 W. Oszajca: RIP. „Akcent” 2019, nr 3 (157), s. 25.

9 A. Wzorek: Poetycki świat…, dz. cyt.

10 W. Oszajca: kompleta (w:) tegoż: Reszta…, dz. cyt., s. 82.

11 Tenże: ojcze halik. „Akcent”, nr 3, 2019, s. 26.


Wpłać dowolną kwotę na działalność statutową.
"Akcent" jest czasopismem niezależnym. Wschodnia Fundacja Kultury -
współwydawca "Akcentu" utrzymuje się z ograniczonych dotacji
na projekty oraz dobrowolnych wpłat.
Więcej informacji w zakładce WFK Akcent.