Przejdź do treści
Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Hanna Krall

Hanna Krall na spotkaniu autorskim. Fot. Marek Obara

Hanna Krall na spotkaniu autorskim. Fot. Marek Obara

Hanna Krall – ur. 1935 w Warszawie. Jedna z najwybitniejszych polskich reporterek. Pracowała w „Życiu Warszawy” i „Polityce” (odeszła z „Polityki” w stanie wojennym). Była zastępcą kierownika literackiego Zespołu Filmowego „Tor”, współpracowała z Krzysztofem Kieślowskim. Uczyła zawodu młodych reporterów „Gazety Wyborczej”. W roku 1977 ukazała się jej najsłynniejsza książka – Zdążyć przed Panem Bogiem – zapis rozmów z Markiem Edelmanem. Zastosowaną tu technikę wielu planów czasowych Krall wykorzystała również w powieściach Sublokatorka (1985) oraz Okna (1987). Zdążyć przed Panem Bogiem otwiera w pisarstwie Krall nowy rozdział: tematykę zagłady, splątanych losów polsko-żydowsko-niemieckich związanych z II wojną światową i latami powojennymi. Poza wspomnianymi tomami reporterka opublikowała m.in.: Sześć odcieni bieli (1978), Trudności ze wstawaniem (1988), Hipnozę (1989), Taniec na cudzym weselu (1993), Dowody na istnienie (1995), Tam już nie ma żadnej rzeki (1998), To ty jesteś Daniel (2001), Wyjątkowo długą linię (2004), Król kier znów na wylocie (2006), Żal (2007), Różowe strusie pióra (2009), Białą Marię (2011, wyd. poszerzone 2013). Jest laureatką wielu prestiżowych nagród, w tym Nagrody Polskiego PEN Clubu (1990), Nagrody Podziemnej „Solidarności” (1985), Nagrody Wielkiej Fundacji Kultury (1999), Nagrody im. Poli Nireńskiej i Jana Karskiego (1999), Nagrody Porozumienia Europejskiego (Lipsk 2000) oraz Nagrody Herdera. W 2005 r. jej książka Wyjątkowo długa linia była nominowana do Nagrody Nike za, a w 2007 r. Król Kier znów na wylocie do Literackiej Nagrody Środkowoeuropejskiej Angelus. W 2009 r. otrzymała najwyższe wyróżnienie Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich – Dziennikarski Laur, a także Nagrodę Literacką im. Władysława Reymonta, w 2014 r. przyznano jej za całokształt twórczości Nagrodę Literacką im. Juliana Tuwima. Odznaczona m.in. Orderem Ecce Homo (2001) i Złotym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis (2014). Przekłady jej książek ukazały się w Stanach Zjednoczonych, Francji, Niemczech, Hiszpanii, Holandii, Izraelu, Szwecji, Czechach, Rumunii, Finlandii, Słowacji, na Węgrzech i we Włoszech. Mieszka w Warszawie.

Wpłać dowolną kwotę na działalność statutową.
"Akcent" jest czasopismem niezależnym. Wschodnia Fundacja Kultury -
współwydawca "Akcentu" utrzymuje się z ograniczonych dotacji
na projekty oraz dobrowolnych wpłat.
Więcej informacji w zakładce WFK Akcent.