Przejdź do treści
Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Jarosław Cymerman

Jarosław Cymerman

Jarosław Cymerman – ur. 1975 w Morągu. Przez kilka lat pracował w lubelskich szkołach. Teatrolog i literaturoznawca, adiunkt w Katedrze Współczesnej Literatury i Kultury Polskiej w Instytucie Filologii Polskiej UMCS, w latach 2015-2019 kierował Muzeum Józefa Czechowicza w Lublinie. Obecnie jest zastępcą dyrektora ds. programowych w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Członek Komisji Artystycznej II i III edycji Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka żywa”. Zajmuje się historią teatru (przede wszystkim lubelskiego), dramaturgią polską XIX i XX w. i twórczością Józefa Czechowicza. Współredaktor krytycznej edycji Utworów dramatycznych Józefa Czechowicza oraz tomu Varia tego autora w serii jego Pism zebranych, a także monografii Muzyczność w dramacie i teatrze (2013), Teatr warty przypomnienia (2018) i Wokół dramatu poetyckiego XX wieku (2018). W 2017 r. wspólnie z Dominikiem Gacem i Grzegorzem Kondrasiukiem ogłosił tom Scena Lublin, w 2018 r. z Aleksandrem Wójtowiczem opracował i opublikował materiały zachowane w archiwum czasopisma „Reflektor”, a w 2020 r. Szopki Reflektora (z Justyną Teterwak i Aleksandrem Wójtowiczem). Jako krytyk debiutował w 2001 r. w „Akcencie”, z którym obecnie stale współpracuje; od 2013 r. jest członkiem Rady Wschodniej Fundacji Kultury „Akcent”. W serii „Biblioteka Siedemsetlecia” przygotował i opatrzył komentarzami wspólną edycję dwóch najważniejszych tekstów literackich poświęconych Lublinowi: Poematu o mieście Lublinie Józefa Czechowicza i Ballady lubelskiej Józefa Łobodowskiego (2017). W 2022 r. ukazała się jego książka Sezony pierwsze i ostatnie. Teatr Miejski w Lublinie w latach 1944-1949. W 2017 r. otrzymał Medal Unii Lubelskiej, a w 2020 r. Medal Pamiątkowy Województwa Lubelskiego. Szczęśliwy mąż Agaty (z zawodu muzyka), ojciec trojga dzieci (Mateusza, Julii i Kuby), które nawet, gdy przeszkadzają, nadają wszystkiemu, co powyżej napisane, jakiś sens.

Wpłać dowolną kwotę na działalność statutową.
"Akcent" jest czasopismem niezależnym. Wschodnia Fundacja Kultury -
współwydawca "Akcentu" utrzymuje się z ograniczonych dotacji
na projekty oraz dobrowolnych wpłat.
Więcej informacji w zakładce WFK Akcent.