Przejdź do treści
Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Piotr Biłos. Zrozumieć świat w kryzysie. Uniwersalistyczny fenomen „Kultury”

Spis treści numeru 2/2025

Zrozumieć świat w kryzysie
Uniwersalistyczny fenomen „Kultury”

(…)

Efektem tej wszechstronnej działalności było wydanie 637 numerów miesięcznika „Kultura”, 171 numerów „Zeszytów Historycznych” oraz niemal 400 książek w serii „Biblioteka »Kultury«”. Wśród autorów publikowanych przez „Kulturę” znaleźli się zarówno polscy pisarze, dziennikarze i filozofowie, jak i twórcy zagraniczni, których prace były zakazane w bloku wschodnim. Do tego grona należeli między innymi Arthur Koestler, Raymond Aron, Borys Pasternak, Aleksander Sołżenicyn czy Tomas Venclova, a także liczni dysydenci radzieccy, ukraińscy i przedstawiciele innych narodów Europy Wschodniej.

„Kultura” podejmowała również działania wykraczające poza język polski – opublikowano trzy numery pisma w języku rosyjskim, a po Praskiej Wiośnie również po jednym numerze w językach czeskim, słowackim i niemieckim.

„Kultura” stanowi wyjątkowy przykład tego, czym może być pismo stworzone i prowadzone przez środowisko ideowych emigracyjnych dysydentów. Jej różnorodne działania inspirują nas do refleksji nad tym, czym była w pełnym tego słowa znaczeniu. Nie tylko poprzez swój – bez wątpienia doniosły – wkład o charakterze geopolitycznym, który można postrzegać jako efekt uboczny w porównaniu z jej fundamentalną istotą, często umykającą uwadze.

Czym zatem jest ten „twardy rdzeń”, przenikający wszystko, a jednocześnie niemal nieuchwytny? Dlaczego wskazanie go pozwala nam podważyć stereotypy i utarte opinie, które często wynikają z koncentracji na najbardziej jaskrawych, widocznych aspektach funkcjonowania „Kultury”? Wąskie spojrzenie, zamykające ją w polu pewnych specjalistycznych zagadnień, może być efektem błędnego rozpoznania już u samych podstaw.

Patrząc szerzej, warto postawić pytanie, w jaki sposób „Kultura” rewolucjonizuje pojęcie „pisma emigracyjnego” i redefiniuje nasze rozumienie takich kluczowych kategorii jak „obywatelstwo” czy „światowa republika literatury i myśli”. Jaką rolę odgrywała „Kultura” w obrębie tych koncepcji? I jaką rolę pełnili jej animatorzy – ludzie, których kraj pochodzenia, niegdyś legalny i suwerenny, został przekształcony w opresyjny twór pseudonarodowy, podporządkowany obcej ideologii i potędze?

(…)

Całość w wydaniu papierowym i na www.nexto.pl albo www.e-kiosk.pl

Wpłać dowolną kwotę na działalność statutową.
"Akcent" jest czasopismem niezależnym. Wschodnia Fundacja Kultury -
współwydawca "Akcentu" utrzymuje się z ograniczonych dotacji
na projekty oraz dobrowolnych wpłat.
Więcej informacji w zakładce WFK Akcent.