Przejdź do treści
Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Aleksandra Pucułek. Teraz BARDziej

Spis treści numeru 1/2019

Teraz BARDziej

Skupia wielu autorów, kompozytorów i wykonawców – indywidualistów, którzy postanowili stworzyć formację, by dać wyraz własnemu rozumieniu rozrywki, czerpiąc przy tym z folku, muzyki klasycznej, ambitnego rocka. Śpiewają wielogłosem, ale zgodnym i zgranym – jedną piosenkę wykonują solo, a w kolejnej wycofują się do chórku. Lubelska Federacja Bardów jest niezmiennie różnorodna – tak o sobie mówią jej członkowie.

Tekst, który można zapisać

W latach 90. w Lublinie i okolicy pojawiło się wielu wykonawców piosenki literackiej. Byli: Jan Kondrak, Igor Jaszczuk, Marek Andrzejewski, Jola Sip, Marcin Różycki, Piotr Selim. Wszyscy po występach na ogólnopolskich festiwalach, z różnymi głosami i różną muzyczną wrażliwością. Okazję do zjednoczenia tej grupy stworzył Artur Korgul, proponując comiesięczne występy w swoim klubie Kotłownia.

Jeśli jest się dzieckiem rolników, to dorasta się wśród dźwięków przyrody, jeśli jest się dzieckiem prawników, to słychać szelest kartek. W mojej rodzinie mama grała na skrzypcach, tata na akordeonie i perkusji. W tych dźwiękach dorastałem – opowiada Marek Andrzejewski, członek LFB.

To rodzice kupili mu pianino w sklepie muzycznym na Krakowskim Przedmieściu i zapisali go do ogniska muzycznego. Ale z kolegami na ogół słuchał heavy metalu i podpatrywał starszych znajomych, którzy grali w zespołach na gitarach.

Moi rodzice kupili mi więc gitarę klasyczną. Pierwsza rzecz, jaką zrobiłem, to poobklejałem ją paskami, żeby była podobna do gitary Eddiego Van Halena z zespołu Van Halen. Później kupiłem już gitarę elektryczną i tę miałem aż do momentu, kiedy spotkaliśmy się z Igorem Jaszczukiem i zawiązała się Lubelska Federacja Bardów – opowiada muzyk.

W liceum Marek Andrzejewski brał udział w rajdach prowadzonych przez nauczyciela matematyki Zbigniewa Karczmarczyka. Tam usłyszał zupełnie inne piosenki: o wędrówce, o poszukiwaniu, o górach, o samotności.

One nie miały nic wspólnego z heavy metalem. Śpiewaliśmy Stachurę, Ziemianina, Wolną Grupę Bukowina. Te utwory posiadały tekst, który można było zapamiętać albo zapisać. Miały w sobie literaturę. Pierwszą piosenką, którą napisałem, była właśnie kompozycja do znalezionego w podręczniku licealnym wiersza Józefa Czechowicza „Przez kresy” – wspomina.

Wtedy też w kręgu zainteresowań młodego muzyka pojawił się Marek Grechuta – chłopak z Zamościa, który studiował architekturę w Krakowie, ale został pieśniarzem.

Myślałem o podobnej drodze – tłumaczy artysta.

Marek Andrzejewski brał lekcje rysunku w Krakowie, przez rok przygotowywał się do egzaminów na politechnikę, ale się nie udało. Dostał się na ekonomię na Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, dołączył do Orkiestry Świętego Mikołaja i założył własny zespół – trio z Tomaszem Denisem grającym na fortepianie i klarnecie oraz wokalistką Izabelą Kuruś. Pojechał też do teatru Gardzienice na warsztaty.

W 1994 roku Marek Andrzejewski otrzymał pierwszą nagrodę na Studenckim Festiwalu Piosenki w Krakowie oraz Nagrodę im. Wojtka Bellona, przyznawaną śpiewającym autorom. Przeszedł też eliminacje festiwalu Debiuty w Opolu. Akompaniowali mu Tomasz Denis, Bartek Abramowicz, w chórkach śpiewała Jagoda Naja.

Nazwaliśmy się Grupą Niesfornych – mówi Andrzejewski.

Wspólnie nagrali płytę Trolejbusowy batyskaf (1997).

Wtedy też Igor Jaszczuk zakłada swój zespół i pożycza ode mnie gitarę, tę elektryczną. Nie oddał mi jej do dzisiaj – wspomina Andrzejewski.

Igor Jaszczuk po ukończeniu liceum w Lubartowie zaczął studiować na Wydziale Filozofii UMCS, ale to muzyka znalazła się na pierwszym miejscu. Komponował, grał, śpiewał i – tak jak Marek Andrzejewski – prezentował to, co przygotował na prestiżowym wówczas Studenckim Festiwalu Piosenki w Krakowie (w SFP brał udział dwukrotnie), grając na gitarze pożyczonej od kolegi z Lublina. Na początku lat 90. Jaszczuk założył zespół BBK, z którym trzykrotnie dostał się do finału Festiwalu Muzyków Rockowych w Jarocinie. Nie tylko grał na gitarze, występował też na deskach teatralnych w Grupie Chwilowej. Jednocześnie z tym, co skomponował, jeździł po kolejnych spotkaniach i festiwalach, odwiedzając m.in. Kotłownię w Lublinie.

(…)

 Dalszy ciąg w wydaniu tradycyjnym „Akcentu”.

Wpłać dowolną kwotę na działalność statutową.
"Akcent" jest czasopismem niezależnym. Wschodnia Fundacja Kultury -
współwydawca "Akcentu" utrzymuje się z ograniczonych dotacji
na projekty oraz dobrowolnych wpłat.
Więcej informacji w zakładce WFK Akcent.