Przejdź do treści
Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wacław Oszajca. Zmaterializować czułość

Spis treści numeru 3/2020

Przy współpracy Rafała Strugińskiego

Zmaterializować czułość

Jaki jest najstarszy zawód świata? Odpowiedź narzuca się sama i aż dziw, że w poważnym kwartalniku, jakim jest bez wątpienia „Akcent”, ktoś ośmiela się to, powiedzmy, niesmaczne pytanie zadać. Na swoje usprawiedliwienie chciałbym więc przytoczyć dwuwiersz Norwida: Czy ten ptak kala gniazdo, co je kala, / Czy ten, co mówić o tem nie pozwala? Pytania, owszem, wiele mówią o zadającym, ale jeszcze więcej o odpowiadającym. Otóż najstarszym rzemiosłem świata jest kuśnierstwo, a to dlatego że zawód ten wykonywał nie kto inny jak tylko sam Stwórca. Dziwne? Jak dla kogo, na pewno nie dla naszych starszych braci w wierze i kulturze – Żydów. O ile chrześcijanie początek ludzkości kojarzą z grzechem, nazywanym pierworodnym, Żydzi zwracają uwagę na reakcję Boga na niewątpliwie paskudne zachowanie pierwszych rodziców. Adam i Ewa po zjedzeniu zakazanego owocu, przerażeni swoim czynem i sobą, chowają się za drzewami ogrodu. Jednak Pod wieczór usłyszeli głos Boga, poruszający się w ogrodzie (…). Zawołał Bóg do człowieka i zapytał go: Gdzie jesteś? Część rabinów tak komentuje ten fragment Tory: Oczywiste jest, że Bóg wiedział, gdzie znajduje się Adam. Bóg chciał raczej rozpocząć rozmowę w delikatny sposób, aby Adam nie był zbyt przerażony. Na niewiele to się zdało, Bóg jednak nie zmienia nastawienia do winowajców. Owszem, wymierza im karę, ale nie wyrzuca ich z Edenu gołych i wcale niewesołych. Bóg nie tylko sam zrobił wygodne ubrania dla Adama i Chawy, ale również osobiście ich ubrał, pokazując tym, że pomimo ich grzechu wciąż ich kocha – czytamy w komentarzu. Inny komentator, zachwycony takim postępowaniem Boga, zdaje się wołać w uniesieniu: Kto jest w stanie przytoczyć wszystkie potężne czyny Boga? Kto wymieni wszystkie Jego cuda? Nie ma końca Bożej wspaniałości1.

Kiedy więc czytałem noblowskie przemówienie Olgi Tokarczuk, nagle jej tekst zaczął brzmieć podobną, a może tą samą melodią: Czy zastanawialiście się kiedyś, kim jest ten cudowny opowiadacz – pyta pisarka – który w Biblii woła wielkim głosem: „Na początku było słowo”? Który opisuje stworzenie świata, jego pierwszy dzień, kiedy chaos został oddzielony od porządku? Który śledzi serial powstawania kosmosu? Który zna myśli Boga, zna jego wątpliwości i bez drżenia ręki stawia na papierze to niebywałe zdanie: „I uznał Bóg, że to było dobre”. Kim jest to, które wie, co sądził Bóg?

Wyjąwszy wszelkie wątpliwości teologiczne, możemy uznać tę figurę tajemniczego i czułego narratora za cudowną i znamienną. To punkt, perspektywa, z której widzi się wszystko. Widzieć wszystko to uznać ostateczny fakt wzajemnego powiązania rzeczy istniejących w całość, nawet jeżeli te związki nie są jeszcze przez nas poznane. Widzieć wszystko oznacza tez

zupełnie inny rodzaj odpowiedzialności za świat, ponieważ staje się oczywiste, że każdy gest „tu” jest powiązany z gestem „tam”, że decyzja podjęta w jednej części świata poskutkuje efektem w innej jego części, że rozróżnienie na „moje” i „twoje” zaczyna być dyskusyjne2.

(…)


1 Cytowane w tym akapicie fragmenty por. Tora. Pardes Lauder. Księga pierwsza. Red. S. Pecaric. Kraków 2009, ss. 24-28.

2 Wszystkie cytaty z przemowy noblowskiej Olgi Tokarczuk przytaczam za https://www.nobelprize.org/uploads/2019/12/tokarczuk-lecture-polish.pdf (10.05.2020).


Dalszy ciąg w wydaniu papierowym „Akcentu”.

Wpłać dowolną kwotę na działalność statutową.
"Akcent" jest czasopismem niezależnym. Wschodnia Fundacja Kultury -
współwydawca "Akcentu" utrzymuje się z ograniczonych dotacji
na projekty oraz dobrowolnych wpłat.
Więcej informacji w zakładce WFK Akcent.