Przejdź do treści
Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Spis treści numeru 1/2007

Akcent numer 1 (107) 2007

Akcent numer 1 (107) 2007

Od redakcji: Schulz, Drohobycz, pogranicze
Jerzy Święch: Schulz – pisarz galicyjski
Adam Raczyński: wiersze
Jerzy Jarzębski: Schulz – ironiczny ład i dyskurs uwodzicielski
Marek Bekerman: Ratujcie Jentla!(opowiadanie)
Jerzy Bartmiński, Tomasz Rokosz: Podwójne życie tekstów folkloru na pograniczu polsko-ukraińskim
Eda Ostrowska: wiersze
Janusz Golec: Europa czy Pół-Azja?
Karl Emil Franzos: Od Wiednia do Czerniowiec
Marek Danielkiewicz: wiersze
Wiera Meniok: „Prowincja osobliwa”: Schulzowska kreacja i interpretacja Miasta
Joanna Dziwak: wiersze
Bogusław Wróblewski: Przeciw stereotypom na pograniczu narodów i kultur w jednoczącej się Europie (fragmenty)
Marcin Czyż: wiersze
Waldemar Michalski: Odkryć Wołyń na nowo (Czechowicz, Iwaniuk, Łobodowski, Czaykowski)
Paweł Laufer: Historia jednego królestwa. Traktat o podniesieniu rzeczy zdegradowanej (opowiadanie)
Jacek Mączka: wiersze

PRZEKROJE
Poeci, poeci…

Anna Mazurek: Lublin w poezji [„Pięć wieków poezji o Lublinie. Antologia”. Oprac. Waldemar Michalski];
Janusz Termer: Własny smak poezji [Bohdan Wrocławski: „Inny smak księżyca”];
Rafał Derda: „Przyśpiewki śmierci” [Marcin Siwek: „Nekyja”];
Stefan Jurkowski: Trzecie wejście poetki [Aldona Borowicz: „Ogniem otworzę drzwi”];
Stefan Nieznanowski: Sonet redivivus [Sławomir Rudnicki: „Sonety”];
Aleksander Wójtowicz: Sen, mara, wiersz, (nie)wiara [Marcin Świetlicki: „Muzyka środka”];

Nie tylko analitycznie

Tadeusz Szkołut: Estetyka powieści i doświadczenie egzystencjalne [Milan Kundera: „Zasłona. Esej w siedmiu częściach”];
Michał Kędzierski: Analiza geniuszu [Norbert Elias: „Mozart. Portret geniusza”];
Janusz Kopaczek: „Powszechna encyklopedia filozofii” na edytorskim finiszu [„Powszechna encyklopedia filozofii”];
Andrzej Goworski: O Toskanii subiektywnie [Anna Maria Goławska, Grzegorz Lindenberg: „Toskania i okolice. Przewodnik subiektywny”];
Michał Miłosz Zieliński: Filozofia współczesnego miasta [Ewa Rewers: „Post-polis. Wstęp do filozofii ponowoczesnego miasta”];
Agnieszka Czechowicz: Listy i okolice [Edward Stachura: „Listy do pisarzy”];
Łukasz Janicki: Problemy z interpretacją [Janusz Sławiński: „Miejsce interpretacji”];
Grzegorz Józefczuk: Jest różnica, kiedy pojedziesz do Kazimierza [„Kazimierz vel Kuzmir. Miasteczko różnych snów”. Oprac. Monika Adamczyk-Garbowska];

PLASTYKA

Lechosław Lameński: Z pracowni filozofa-artysty. Spojrzenie Grzegorza Sztabińskiego poza obraz;
Wszystko, co jest formą, może podlegać deformacji. Rozmowa Moniki Skarżyńskiej ze Zdzisławem Beksińskim (część III i IV);
Lechosław Lameński: Niepokorni i sakralni. Artyści Galerii Sztuki Sceny Plastycznej KUL

PRZENIKANIA

Abp Józef Życiński: Muza w kożuchu

BEZ TYTUŁU

Leszek Mądzik: Wędrówka wody

TEATR

Magdalena Jankowska: Czarne „Wesele”

NOTY

Piotr Żbikowski: O Czesławie Zgorzelskim wspomnienie;
Anna Brzozowska-Krajka: Mieczysław Haiman – działacz, historyk i poeta „serc tułaczych”;
Waldemar Michalski: Podróż z „białym kamykiem” w czasie i przestrzeni

Ryszard Kapuściński (1932 – 2007)

Noty o autorach

Wpłać dowolną kwotę na działalność statutową.
"Akcent" jest czasopismem niezależnym. Wschodnia Fundacja Kultury -
współwydawca "Akcentu" utrzymuje się z ograniczonych dotacji
na projekty oraz dobrowolnych wpłat.
Więcej informacji w zakładce WFK Akcent.